пользователей: 30398
предметов: 12406
вопросов: 234839
Конспект-online
РЕГИСТРАЦИЯ ЭКСКУРСИЯ

28. Реалізм та натуралізм у французькій літературі кінця XIX ст. Своєрідність поведінки та романного світу Г. де Мопассана («Пампушка», «Любий друг»). Внесок Е. Золя в теорію і практику натуралізму (»Жерміналь»). Аналіз на вибір.

Найраніше, в 60-х роках XIX ст., натуралізм склався у французькій літературі.

Одним із визначальних чинників у формуванні й розвитку натуралізму є його пов'язаність із науковим прогресом другої половини XIX ст., з духом сцієнтизму, що заволодівав у той час свідомістю європейської інтелігенції.

Для французького літературознавства, починаючи з Г. Лансона, характерним є зближення натуралізму з реалізмом до їх злиття, і. вся друга половина XIX ст. в національній літературі визначається як «епоха реалізму й натуралізму» або як «епоха натуралізму».

Фундаментальними рисами натуралізму, детермінантами, що конституюють його метод і художню систему, є: 1) сцієнтизм, тобто орієнтація художнього мислення на наукове, власне природничо-експериментальне, тенденція наближення завдань і функцій літератури до наукових (спостереження, вивчення й «точне» відображення життя, «шматків дійсності», за висловом натуралістів); 2) об'єктивність, тобто зображення дійсності як такої, що ніби сама себе розгортає і про себе розповідає, без самовияву автора, котрий постулюється позасуб'єктивно, як свідомість епохи; 3) специфічний світоглядний монізм, що залучає людський світ у світ природи, охоплює їх єдиним поглядом і підпорядковує спільним законам і структурам, поєднання в мотиваціях зображуваного природних (біологічних, фізіологічних, психофізіологічних) і соціальних чинників; 4) принцип життєподібності, що, з одного боку, породжує тенденцію документованості розповіді, усвідомлення цінності документа, а з другого — веде до зображення життя в його повсякденно-побутовій правдоподібності, до відомої натуралістичної фактографічності.

Своєї вершини французька новела XIX століття досягла у творчості Гі де Мопассана. Його творчий доробок містив більш як 20 збірок, до яких увійшло 300 новел

Провідні теми творчості:

o війна; страждання і смерть, які вона несла людям;

o життя представників різних суспільних верств і прошарків;

o кохання; щастя чи нещастя у шлюбі;

o вірність і зрада;

o самотність людини; її ізольованість і приреченість;

o доля жінки у суспільстві і сім'ї;

o доля людей, які опинилися за межами суспільства;

o буржуазні й аристократичні звичаї у столиці та провінції;

o релігія та її вплив на людей;

o патріотичні твори про франко-прусську війну.

Гі де Мопассан створив новий тип новели, якого не знала європейська література.

Дослідивши тему війни, Мопассан поставив широке коло питань: -відповідальність уряду за війну;

-аморальне прагнення міської та сільської буржуазії мати зиск із війни; -трагедія втягнутої у криваві події війни пересічної людини і властиве їй почуття патріотизму;

-патріотизм мопассанівських героїв не промовистий, вони не виголошували гучних гасел, не говорили про велич Франції та свій обов'язок. Майстерність Мопассана-новеліста:

o одна сюжетна лінія;

o гострота та динамічність сюжетів;

o психологічна вмотивованість усіх дій героїв;

o найсуворіший добір головного, типового в слові, образі, характері, ситуації;

o сконцентрованість в одній події, у різкому зіткненні характерів;

o драматичне напруження дії;

o прийом контрасту;

o жвавий діалог;

o мова героїв індивідуалізована;

o широке використання художньої деталі;

o несподівана розв'язка;

o різноманість форма творів;

o стислість і лаконічність.

 

"Жерміналь" - грандіозна фреска, яка складена з найдетальніших, імпресіоністичних за манерою описів шахтарського побуту та праці, що чергувалися з розлогими символічними картинами (наприклад, образ шахти-чудовиська, що поглинає людей). Концепція особистості у творі та стилістика роману засвідчили, що Золя-митець виявився ширшим за Золя-теоретика натуралізму. Для письменника завузькі рамки натуралістичної доктрини. У "Жерміналі" Золя проаналізував найважливішу соціально-історичну суперечність національного життя Франції кінця XIX ст., що її сам письменник означив "як боротьбу праці та капіталу".

Задум:

  • o Перебування Золя на шахтах Антена, у робітничих поселеннях;
  • o розмови з робітниками, техніками;
  • o письменник вивчав соціалістичну теорію суспільного розвитку, політекономію.

Назва роману символічна:

  • -назва відкрила завісу майбутнього;
  • -жерміналь - так називали один із весняних місяців у революційному календарі, прийнятому під час Великої французької революції, місяць появи сходів;
  • -назва-символ "паростків" великої революційної боротьби XX ст.

Новаторство Е.Золя:

  • o розкрив образ робітника у праці, зобразив умови праці в їх конкретності, але праця - безлика, а робітники - на правах скотини;
  • o порушив проблему управління робітничим рухом;
  • o використав прийом полілогу (багатоголосся) для передачі настрою натовпу, його хвилювань.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


17.12.2018; 21:34
хиты: 385
рейтинг:0
Гуманитарные науки
лингвистика и языки
языки
для добавления комментариев необходимо авторизироваться.
  Copyright © 2013-2024. All Rights Reserved. помощь