пользователей: 30398
предметов: 12406
вопросов: 234839
Конспект-online
РЕГИСТРАЦИЯ ЭКСКУРСИЯ

21. Повість «Санаторійна зона» М. Хвильового.

Одним із найбільш резонансних творів М. Хвильового є “Повість про санаторійну зону”. Важко розглядати М. Хвильового як митця, оминаючи цей текст, адже саме тут маємо і одне із продовжень історії знакового в українській літературі “Я. Важливим елементом повісті є мотив божевілля, який можна розглядати двояко: як власне мотив, частину сюжетної лінії твору і як дискурс, у який вливається текст, певне світовідчуття, що на нього орієнтується автор. У першому випадку, розглядаючи твір, ми маємо справу із майстерним зображенням переходу людини від більш-менш нормального психічного стану до абсолютної і остаточної ненормальності. У другому перспектива інтерпретації твору значно розширюється; анарх не випадає із упорядкованої системи буття, а навпаки, знаходить вихід на вищий її рівень - рівень ірраціонального.На початку твору головний герой зображений без жодних бодай приблизних симптомів чи схильностей до психічної хвороби, навпаки у тексті всіляко наголошується на стримано-флегматичному характері анарха, який не звертає уваги на дріб’язкові спроби інших хворих викликати у нього негативні емоції.  Набагато більше схожі на божевільних інші мешканці санаторію; сама дійсність санаторійного будня пронизана всюдисущою істерикою, психічною чи розумовою ненормальністю. Доказом цього є хоча б те, що з перших же сторінок тексту автор уводить дуже важливого для розуміння глибинного підтексту повісті, хоч і другорядного за сюжетом, персонажа - санаторійного дурня - розумово неповноцінну людину, практично божевільного. Протягом твору М. Хвильовий постійно наголошує на тому, що дурень не сам по собі, а саме санаторійний, тобто такий, що належить до санаторію, певною мірою є ознакою цього місця. Близьким до стану божевілля, але не божевільним на початку повісті зображено Хлоню - двійника анарха, який своєю долею пророкує долю головного героя і покликаний у пришвидшеному темпі пройти шлях ініціації - усвідомлення ірраціональності буття. Перший напад істерики Хлоні спостерігаємо за дуже значущих обставин: Унікум, а за нею і миршавий дідок обзивають анарха Савонаролою. Як відомо, Савонарола - середньовічний монах, проповідник і громадський діяч, що закликав флорентійців відмовитися від мирських насолод і звернутися до Бога, перейти від безглуздої погоні за насолодами до покаяння і спроб заслужити Царство Небесне. На нашу думку, Савонарола у тексті “Повісті...” є символом віри у певний сенс життя, центр, до якого має рухатися усе суще. Анарх - Савонарола сучасності, - на відміну від інших санаторійців, які сприймають життя як хаотичний набір сприятливих чи несприятливих обставин, несе у собі ідею, що має пройти випробовування реальністю. Образ Савонароли викликає у читача й інший комплекс асоціацій - зацикленість на своїх принципах, негнучкість світосприйняття, відверта ворожість до тих, хто відмовляється дотримуватися раз і назавжди вибраної канонізованої лінії. Таким чином, “Повість про санаторійну зону” розгортає перед нами грандіозну панораму космічного божевілля. Саме того божевілля, “.що викликало останні промови Ніцше, останні видіння Ван Гога. Саме його почав відчувати Фройд в кінці свого шляху: міф про боротьбу лібідо й інстинкту смерті, символізує у нього саме ці великі терзання”. М. Хвильовий багато у чому інтуїтивно відчув саме цей настрій європейської культури першого двадцятиліття ХХ століття. Його твір є свідченням того, що українська література епохи Розстріляного Відродження все-таки змогла, незважаючи на штучні перепони, створені політичною кон’юнктурою, рухатися у руслі історично “рідної” їй культури і літератури європейської.

 

 

 


31.05.2016; 23:10
хиты: 171
рейтинг:0
Гуманитарные науки
литература
для добавления комментариев необходимо авторизироваться.
  Copyright © 2013-2024. All Rights Reserved. помощь