пользователей: 30398
предметов: 12406
вопросов: 234839
Конспект-online
РЕГИСТРАЦИЯ ЭКСКУРСИЯ

4 курс 2 семестр:
» гена
» мартинов
» дек
» дек 2
» дек 3
3 курс 2 семестр:
» СССР
» ccch 2
3 курс 1 семестр:
» CИД
» СИД 2
» rubel
» Папенко
2 курс 2 семестр:
» Мотрук
» СИТ
» Котляров
» Мельничук
II семестр:
» второй модуль Россия
» Первый модуль Россия
» Давня
» Екзамен Українська Етнологія
» English
» Античність
» етнологія
» Первый модуль Этнология
» первый модуль - нова история Украины
» первый модуль - нова история Украины 2
» второй модуль философия
» Українська мова
» Спецкурс - греки
I семестр:
» История первобытного общества
» История Древнего Востока

36. Зелені свята в народному календарі.

Зелена неділя (Свята неділя), по-церковному Трійця, випадає через сім тижнів після Пасхи. Це одне з найвеличніших свят літа. За народними уявленнями, саме в цей час весна з літом зустрічається. Весну проводжають, а літо зустрічають — основний стержень народної обрядовості Зеле­них свят. У цей час квітує жито, і хлібороб особливо переживає про май­бутній урожай. Накладалося табу на тіпання конопель. За віруванням, сприяти врожайності можуть умилостивлені померлі родичі. Тому основним елементом Зелених свят є шанування культу пращурів. У різних регіонах цей звичай мав локальні відміни. Скажімо, па Поліссі поминали в клечану суботу, готували обов'язково сім поминальних страв, роздавали милостиню, несли клечання на цвинтар. На Поділлі поминали в Святу неділю. Приходили родиною на цвинтар, застелили могили родичів скатертинами, розставляли на них страви, клали на могилки клечання, серед якого обов'язковим було татарське зілля (лепеха, аїр). Страви готували великодні. Пекли бабку, фарбували яйця. Пізніше стали відправляти молебень. На могилках інколи влаштовували гро мадські поминальні обіди. Вірили, що покійні родичі трапезують разом і живими. Вбирали, або, як кажуть у народі, "маїли" хату В клечальну суботу перед Святою неділею. Для клечання брали гілки кін па ясена, липи, явора, осики, а також татарське зілля, чебрець, м'яту, любисток, васильки, полин, півники, шовкову траву, божі ручки, пер воцвіт та ін. Клечання кладуть на вікнах, долівці, вішають над дверима, на воротях, застромляють під стріху.  Клечальне зілля не викидають, а через три дні збирають, затикають образи, прив'язують до сволока і використовують протягом року прирізниххворобах, миють у відварі з клечальних трав голову, коли болить, посип. 11 собою стебельце полину як оберег від нечистої сили, відьми, мавки. КЛС чання відвертало блискавку та град. Культ рослинності проявлявся в залишках обрядів, які збереглисяІ давніх часів до початку XX ст. в окремих регіонах. Так, на Поліссі поб) і\ вав обряд водіння Куста, який згадується ще в літописних джерелах. У неділю вранці вбирали дівчину в зелене віття і водили юрбою віл каи кі кати, вітаючи гсч по іарів, ta що отримували гостинці. Мотиви дійства юзкриваються змістом пісень: Від початку Петрівки до Івана Купала дівчата збираються щовечора і співасть петрівчаних та купальських пісень, які близькі між собою змістом і мелодією. В них часто бринять шлюбні мотиви. Культ рослинності і природи пронизує петрівчані пісні. В них тонко пе-редаються зміни в навколишньому середовищі. Так, у Петрівку перестає купані зозуля, провісниця людської долі:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


15.12.2014; 01:35
хиты: 208
рейтинг:0
для добавления комментариев необходимо авторизироваться.
  Copyright © 2013-2024. All Rights Reserved. помощь