пользователей: 30398
предметов: 12406
вопросов: 234839
Конспект-online
РЕГИСТРАЦИЯ ЭКСКУРСИЯ

27. Історичні типи світогляду

Міфологічний світогляд. Історично міфологія передує релігії та філософії. Вона є лоном, у якому вони формувалися. Міфологія є світоглядом родового і нерозвинутогокласового суспільства. Суб'єктом-носієм міфу є рід абоінша спільнота, з якої ще не виокремилась особа. Міфологія є синкретичною (нерозчленованою), цілісною формоюсвідомості. В ній органічно поєднані зародки релігії, філософії, моралі, права, естетичних канонів і навіть науки. Міфологія не знала трансцендентного (що існує позареальним світом, тобто поза простором і часом) Бога, їїбоги хоча й відрізняються від людей, але тільки за ступенем могутності, розуму, а не за суттю, своєю природою.

Сила й істинність міфу для кожної приналежної дороду особи зумовлені цілісністю роду як соціальної спільноти. Якщо хтось із членів роду порушував норму поведінки (табу), то покарання, за тогочасним переконанням, випадало не обов'язково йому, а будь-кому з роду. Проте це було рівноцінним покаранню справжнього винуватця, адже род був єдиним цілим. Природно, що втаких умовах порушення норм одним членом роду пов'язувалось з нещасним випадком («покаранням») будь-когоз роду. Це зумовлювало взаємоконтроль членів роду.

При цьому зв'язок між «злочином» і «карою» функціонував без звертання до потойбічного світу. Примітивніміфології не знають ідеї потойбічного світу як пекла іраю. Навіть у Старому ЗавітіБог, укладаючи договір зАвраамом, апелює не до потойбічного світу, а до роду вособі Авраама:якщо ти будеш слідувати Завіту, примножу твій рід, як пісок на березі моря, коли ж порушува-тимеш Завіт, помщусь і далекому поколінню. Це засвідчує силу міфу - силу родової тотальної спільнотинад індивідом. Міф - це насамперед зовнішній контроль над індивідом.

Релігійний світогляд. Релігія виникла як засіб соціального контролю за поведінкою особи після того, як вонавиокремилась з роду, усвідомила свою окремішність. Якнаслідок родові зв'язки слабнуть; особа перестає вважатисправедливим покарання одних за гріхи інших – коженмає сам нести свій хрест, і соціальний механізм покарання, який становить основу міфу, вже не спрацьовує.

Релігія постулює потойбічне життя як відплату за земне життя. У «цьому світі» можна грішити і прекрасножити, але на «тому світі» за все доведеться відповісти. Утакий спосіб релігія здійснює соціальний контроль за поведінкою особи.Релігія виникає в такому суспільстві, де зовнішній контроль (звичаї, табу) виявляється недостатнім, тому длязміни чи посилення його виникає внутрішній контроль -

мораль. Всевидячий і всемогутній трансцендентний Бог,з одного боку, і совість як соціальний контролер - з іншого створюють силове поле, яке утримує особу в межахнорм, вироблених культурою суспільства.

Виникнення релігії - величезний поступ в історії людства. Вона морально зрівняла всіх людей: нікому не дозволено порушувати заповіді Бога - ні царю, ні рабу, нічоловікові, ні жінці, ніздоровому, ні каліці. Як особи, якносії моральної свідомості - всі люди рівноцінні та рівноправні.

Принципова відмінність релігії від міфології полягаєв тому, що носієм міфологічного світогляду є рід чи іншатотальна спільнота, а релігія спрямована на особу. У зв'язку з цим змінилися способи контролю та впливу на особистість. Серцевиною міфу є страх і зовнішній контроль,релігії - віра і мораль. Релігія поясненню світу приділяєзначно менше уваги, ніж міфологія. Головне для неї - моральне регулювання соціального життя.

Філософський світогляд. Філософія виникла водночасіз релігією. Носієм філософського світогляду також є особа. Принципова відмінність філософського світогляду відпопередніх типів полягає в тому, що він заснований нарозумі, тоді як релігія - на вірі, міфологія - на страхові. По-друге, релігія та міфологія оперують чуттєвими образами, філософія - абстрактними поняттями. І нарешті, філософія цілком позбавлена функції та засобів соціального контролю. Міфологію та релігію індивід приймаєв готовому вигляді, часто несвідомо і примусово, особистатворчість при цьому відсутня. Філософія ж є справою особи, вона грунтується на засадах свободи.

 


14.12.2017; 01:35
хиты: 75
рейтинг:0
Гуманитарные науки
философия
для добавления комментариев необходимо авторизироваться.
  Copyright © 2013-2024. All Rights Reserved. помощь