пользователей: 30398
предметов: 12406
вопросов: 234839
Конспект-online
РЕГИСТРАЦИЯ ЭКСКУРСИЯ

1. Основи когнітивної теорії: конструктивний альтернативізм, люди як дослідники.

Основі когнітивної ТЕОРІЇ

Основною темою даного підручника є те, що всі теорії особистості у своїй основі мають певні філософські положення про природу людини. Тобто погляд персонологи на сутність людської природи має великий вплив на розроблену ним модель особистості. На відміну від багатьох теоретиків особистості, Джордж Келлі визначено визнавав, що всі концепції природи людини, включаючи його власну, виходять з основних положень. Він побудував свою теорію особистості на основі цілісної філософської позиції - конструктивного альтернатівізма.

Конструктивний альтернатівізм

Тепер, коли люди різного віку розробляють альтернативні стилі життя і способи світосприйняття, виявилося, що теоріяДжорджа Келлі, що з'явилася в 1955 році, надзвичайно випередила свій час. Що лежить в основі філософії Келлі конструктивний альтернатівізм дає людям вражаючу кількість можливостей для вибору альтернативи банального. Фактично ця філософія навіть вимагає, щоб люди поступали таким чином.

Як доктрина конструктивний альтернатівізм доводить, "що все наше сучасне тлумачення світу потребує перегляду або заміні" [Kelly, 1955, р. 15]. Ніщо не свято і ніщо не залишає незабутнє сліду. Не існує політики, релігії, економічних принципів, соціальних пільг або навіть зовнішньої політики по відношенню до країн третього світу, які були б абсолютно і незаперечно "вірними". Все зміниться, якщо люди просто подивляться на світ з іншої сторони. Келлі стверджував, що не існує такої речі у світі, щодо якої "не може бути двох думок". Усвідомлення людиною дійсності - це завжди предмет для тлумачення. На думку Келлі, об'єктивна реальність, звичайно, існує, але різні люди усвідомлюють її по-різному. Отже, ніщо не постійно і не остаточно.Правда, як і краса, існує тільки у свідомості людини.

Оскільки факти і події (як і весь людський досвід) існують тільки у свідомості людини, є різні способи їх тлумачення. Для прикладу розглянемо випадок, коли дівчинка бере гроші з гаманця своєї матері. Що це означає? Факт простий: гроші вийняті з гаманця. Однак, якщо ми попросимо дитячого терапевта витлумачити цю подію, то він може дати детальне пояснення почуттів дівчинки з приводу неприйняття її матір'ю, яке, можливо, виникло як результат фрустрації матері з приводу того, що вона повинна залишатися вдома і ростити дочку, а не робити свою особисту кар'єру. Якщо ми запитаємо у матері, та може сказати, що її дочка "погана" і їй не варто довіряти. Батько дівчинки може припустити, що вона "недисциплінована". Дідусь може розглядати цей факт як дитячу проказу. А сама дівчинка може вважати це відповіддю на небажання батьків давати їй достатньо грошей на кишенькові витрати. У той час як сама подія (привласнення грошей) заперечувати неможливо, його значення відкрито для альтернативного тлумачення. Отже, будь-яка подія можна розглядати з різних сторін. Людям надається чудовий набір можливостей в інтерпретації внутрішнього світу переживань чи зовнішнього світу практичних подій. Келлі резюмував свою прихильність конструктивного альтернатівізму наступним чином: "... яка б не була природа або чим би врешті-решт ні обернулися пошуки правди, ми сьогодні стикаємося з фактами, яким можна дати стільки пояснень, скільки в змозі придумати наш розум".

Інтригуючу природу конструктивного альтернатівізма можна оцінити ще краще, якщо порівняти її з одним з філософських принципів Аристотеля. Аристотель висуває на перше місце принцип ідентичності: А є А. Річ у собі й поза собою переживається та інтерпретується однаково кожною людиною. Наприклад, автомобіль, припаркований на тій стороні вулиці, не перестає бути одним і тим же фізичним об'єктом, незалежно від того, хто дивиться на нього. З цього випливає, що факти соціальної реальності однакові для всіх. Келлі же вважає, що А - це те, що індивід пояснює як А! Реальність - це те, що ми тлумачимо як реальність, факти завжди можна розглядати з різних точок зору. Тоді, якщо бути послідовним, немає істинного або валідного способу інтерпретації поведінки людини. Намагаємося ми зрозуміти поведінку іншої людини, чи наше власне, або саму природу Всесвіту, завжди існують "конструктивні альтернативи", відкриті для нашого розуму. Більше того, концепція конструктивного альтернатівізма припускає, що наша поведінка ніколи повністю не визначено. Ми завжди вільні до деякої міри в перегляді або заміні нашого тлумачення дійсності. Однак у той же час, Келлі вважає, що деякі наші думки та поведінку визначені попередніми подіями. Тобто, як незабаром стане цілком очевидно, когнітивна теорія побудована на стику свободи і детермінізму. Говорячи словами Келлі: "Детермінізм і свобода нерозривні, оскільки те, що визначає один, є, по тому ж ознакою, свобода від іншого".

Люди як дослідники

Як вже говорилося, Келлі надавав великого значення тому, як люди усвідомлюють та інтерпретують свій життєвий досвід.Теорія конструкту, отже, зосереджена на процесах, які дозволяють людям зрозуміти психологічну сферу свого життя. Це приводить нас до моделі особистості Келлі, заснованої на аналогії людини як дослідника. А саме, він робить припущення, що подібно вченому, який вивчає якийсь феномен, будь-яка людина висуває робочі гіпотези про реальність, за допомогою яких він намагається передбачити і контролювати події життя. Зрозуміло, Келлі не стверджував, що кожна людина буквально є вченим, який спостерігає якісь явища природи або соціального життя і використовує складні методи для збору і оцінки даних. Така аналогія чужа його точці зору. Але він все-таки припустив, що всі люди - вчені в тому сенсі, що вони формулюють гіпотези істежать за тим, підтвердяться вони чи ні, залучаючи до цієї діяльності ті ж психічні процеси, що і вчений у ході наукового пошуку [Kelly, 1963 ]. Таким чином, в основі теорії особистісних конструктів лежить передумова про те, що наука є квінтесенцією тих способів і процедур, за допомогою яких кожен з нас висуває нові ідеї про світ. Мета науки - передбачити, змінити і зрозуміти події, тобто основна мета вченого - зменшити невизначеність. Але не лише вчені - всі люди мають такі цілі.Ми всі зацікавлені в передбаченні майбутнього і побудові планів, заснованих на очікуваних результатах.

Щоб проілюструвати цю модель поведінки людини, подивимося, наприклад, на поведінку студентки коледжу, у якої на початку семестру заняття веде новий професор (припустимо, що вона раніше не знала про "репутації" професора). Грунтуючись на обмеженому спостереженні (можливо, один-два академічні години), студентка може сприйняти та інтерпретувати професора як "неупередженого". Келлі характеризує цей процес терміном тлумачення; студентка "тлумачить" (або бачить) неупередженість професора. По суті, що відбувається? Студентка розвиває гіпотезу про професора, яка допоможе їй передбачати і контролювати події, пов'язані з курсом, який веде цей професор. Якщо гіпотеза студентки виявиться "правильною", можна очікувати, що професор запропонує розумний обсяг літератури для читання, дасть відповідні контрольні роботи і досить адекватно їх оцінить.Однак, якщо надалі поведінка професора буде істотно відрізнятися від цих припущень, студентці потрібно альтернативна гіпотеза (наприклад: професор несправедливий, професор - педантичний зануда або щось в цьому роді). Справа в тому, щостудентка (як і ми всі) потребує надійних і стійких способах передбачення подій, що впливають на її життя, якщо вона хоче діяти ефективно.

Розвиваючи свою унікальну концепцію, засновану на уявленні людини як вченого, Келлі був вражений різницею між точкою зору психолога на свою власну поведінку і його позицією при поясненні поведінки суб'єктів дослідження. Він описує це розходження наступним чином.

Психолог як би говорить собі: "Я - психолог, отже, учений, я виконую цей експеримент, щоб поліпшити прогноз і контрольпевних феноменів поведінки людини, але мій випробуваний, будучи простим людським істотою, явно спонукуваний невблаганними спонуканнями, якими він переповнений, або ж він жадібно прагне знайти засоби до існування і / або захист ".

Келлі відкидає вузьке уявлення про те, що тільки вчений-психолог, що носить білий халат, має відношення до прогнозу і контролю ходу подій в житті. Аж ніяк не розглядаючи людська істота як якусь безвольну і бездумну краплю протоплазми, він наділяє людину-випробуваного тими ж самими прагненнями, що і у так званого вченого-психолога.

Саме уявлення про те, що психолог не відрізняється від випробуваного, якого він вивчає, резюмує когнітивну теорію особистості Келлі. Воно підтверджує віру Келлі в те, що всі люди діють як вчені в повсякденному житті. Для нього відмінність між ученим і неученим було недостовірним. Те, що всі люди розглядаються як вчені, призвело до ряду важливих наслідків для теорії Келлі.

По-перше, це передбачає, що люди переважно орієнтовані на майбутні, а не на минулі чи справжні події їхнього життя.Фактично Келлі стверджував, що це поведінка можна розуміти як попереджувала за своєю природою. Він також відзначав, що точка зору людини на життя минуща, вона рідко буває сьогодні такий же, як була вчора чи буде завтра. У спробі передбачити і проконтролювати майбутні події людина постійно перевіряє своє ставлення до дійсності: "Прогноз робиться не просто заради нього самого, він проводиться так, щоб майбутню реальність можна було краще уявити. Саме майбутнє турбує людини, а не минуле. Він завжди прагне до майбутнього через вікно сьогодення ".

Другий наслідок уподібнення всіх людей вченим - це те, що люди мають здатність активно формувати уявлення про своє оточення, а не просто пасивно реагувати на нього. Як психолог раціонально формулює і перевіряє теоретичні уявлення про спостережувані явища, так і людина, що не належить до цієї професії, може тлумачити і пояснювати своє оточення. Для Келлі життя характеризується постійною боротьбою за те, щоб осмислити реальний світ досвіду; саме ця якість дозволяє людям творити їх власну долю. Люди не потребують того, щоб бути рабами свого минулого досвіду або актуальної ситуації - якщо тільки вони самі не погоджуються з таким тлумаченням власної персони. Коротше, людина не контролюється справжніми подіями (як пропонує Скіннер) або минулими (як пропонує Фрейд), а скоріше контролює події в залежності від поставлених питань і знайдених відповідей.


20.11.2015; 10:22
хиты: 206
рейтинг:0
Общественные науки
психология
для добавления комментариев необходимо авторизироваться.
  Copyright © 2013-2024. All Rights Reserved. помощь