Поширення шкіл і друку розбудило колись пасивних іконсервативних українців. Сотні вихованців шкіл, пронизані духомнаціональних традицій, а також обізнаних західноєвропейської наукою,ставали мандрівними вчителями, розходилися по містах і селах,пошуках заробітку. Крім сучасних знань, вони несли почуття власноїгідності та непримиренності. Замість того щоб переходити у польськийкатолицизм, вони із зростаючою рішучістю стализнищувати релігійні традиції, які відрізняли їх від поляків. Прикладомцих нових явищ у духовному житті України був опір Львівськогобратства спробам польських католиків нав'язати григоріанський календар. Без сумніву, всі ці зміни були результатом діяльності Братстві братських шкіл, все це дозволило українського народу, в умовах Литовсько -польської влади і нав'язування католицької культури, зберегти своїспоконвічні традиції, самобутню культуру, почуття власної гідності. Братські школи виявилися фундаментом для подальшої освітньої системи
України, як наприклад Києво-Могилянська академія, яка була заснованашляхом злиття двох шкіл - братської школи і школи П. Могили при Києво-
Печерській лаврі.