Орфографія(ВІДгр. orthos "правильний" і grapho "пишу") - 1) сис-
темаоднаковихнаписань, щоісторичносклалася, якувикористову-
ютьвписемномумовленні; 2) розділмовознавства, якийвивчаєй
опрацьовуєсистемуправил, щозабезпечуютьоднаковінаписання.
Орфографіябудь-якоїмовиґрунтуєтьсянапевнихприн-
ципах. Орфографічніпринципивизначаютьвибіродного
написаннятам, деєорфограми, тобтотам, деможливідва
чибільшерізнихнаписань. Наосновіцихпринципівуста-
новлюютьсяорфографічніправила.
Залежновідтого, якийпринципєпровіднимприпо-
значеннізвуковогоскладуслівутійчиіншійнаціональ-
нійорфографії, говорятьпроосновнийпринципцієїорфо-
графічноїсистемизагалом.
Існуєчотирипринципиорфографії: фонетичний, мор-
фологічний, історико-традиційнийтаідеографічний.
ФОНЕТИЧНИЙПРИНЦИП. Сутьйогополягаєвтому, щослова
пишутьтак, яквимовляють.
Зацимпринципомвукраїнськіймовіпишутьсяпрефі-
ксиз-іс- (зробити, здерти, зняти, алеспитати, стиха-
ти, схопити), атакожсловагарячий(пор.горіти), чорний
(пор.черниця), чеський(пор. чех), серце(пор. сердечний),
тижневий(пор.тиждень) таін.
Дехтодофонетичногопринципунаписаньвідно-
ситьнаписанняслівтипудар, том, деньтощо, алетутфо-
нетичнийпринципнедіє,бонемаєвибору: вонипишуться
завимовоюінеможутьбутинаписанимипо-іншому.
Онтологічнофонетичнийпринципєпершимдлявсіхмов.
МОРФОЛОГІЧНИЙПРИНЦИП. ДЛЯНЬОГОхарактернеоднакове
написанняоднієїйтієїсамоїморфеминезалежновідїїви-
мовивтійчиіншійпозиції.
Заморфологічнимпринципомпишутьсясловабороть-
ба, сміється, братський, пісня, агентство, деоднакове
написанняморфемзберігається, незважаючинавимову [бо-
род'ба], [с'м'ііец'а], [брац'киі], [п'іс'н'а], [агёнство]. Уро-
сійськіймовізацимпринципом, який, доречі, євній
основним, пишутьсяслова,щозакінчуютьсянаприголос-
ний, як, наприклад, лад, род, друг, дуб, раж(вимовляють-
ся [лат], [рот], [друк], [дуп], [раш]), префіксс-(сбить, сде-
лать, сговор; вимовляються [зб' ит' ], [зд'элэт'], [згов-sp]),
ненаголошеніголосні(вода, земля, делом; вимовляються
[влда], [з'эимл'а], [д'элъм]), буквосполученнястн, стл, здн,
рдцукореняхслівтипусчастливый, поздно, сердцетощо.
Навідмінувідросійськоїорфографії, депереважаємор-
фологічнийпринципнаписання, українськаорфографія
ґрунтуєтьсянадвохпринципах—фонетичномуіморфо-
логічному.
ІСТОРИКО-ТРАДИЦІЙНИЙПРИНЦИП. Вінполягаєвтому, щозбе-
рігаютьсятакінаписання, якінасучасномуетапівтрати-
лисвоюмотивованість, тобтословапишутьсятак, якво-
ниписалисяколись, хочтакенаписанняневідповідаєні
звучаннюслова, нійогоморфемнійструктурі.
Дотрадиційнихнаписаньвукраїнськіймовіналежать
написанняя, ю,є,ї, щнапозначеннядвохзвуків, збере-
женняподвоєнняприголоснихвіншомовнихвласних
назвах(Голландія, Руссо, Уатт) інаписаннябезподво-
єнняіншомовнихзагальнихназв(каса, клас, колектив),
атакожнаписанняєтаивненаголошенихпозиціяхта-
кихслів, яклевада, леміш, лиман, кишенятощо.
178 Фонетика і графіка
Значнобільшетрадиційнихнаписаньуросійськіймові. До
нихналежатьнаписанняипіслятвердихшиплячих(жизнь,
ширь, цирк), м'якогознакапіслятвердихшиплячихуімен-
никах III відмінийуформахдругоїособиоднинитеперіш-
ньогочасутаформахдругоїособиодниниімножининаказо-
вогоспособудієслів(рожь, мышь, пишешь, ешь, режьте), за-
кінчень-ого, -еговродовомувідмінкуодниниприкметників,
порядковихчислівниківтадеякихзайменниківчоловічогоі
середньогороду(доброго, пятого, его, моего).
Дужебагатотрадиційнихнаписаньуфранцузькіймо-
ві, адляанглійськоїорфографіїісторико-традиційний
принципєосновним. Так, скажімо, тепертакіслова, як
knight "лицар" іnight "ніч" вимовляютьсяоднаково [nalt],
однакпишутьсяпо-різному, ісаметак, яквимовлялисяі
писалисяв XIV ст.
ІДЕОГРАФІЧНИЙ, абосимволічний, ПРИНЦИП(йогощеназива-
ютьдиференційниминаписаннями).Опираєтьсянасмис-
ловівідмінностіподібнихнаписань.
Так, наприклад, вукраїнськіймовієсловакомпаніяі
кампанія. Словокомпаніявживаєтьсятоді, колипотрібно
виразитизначення "товариство", акампанія, колисловомає
значення "сукупністьзаходівдляздійсненнявпевнийпе-
ріодякогосьважливогогромадсько-політичногоабогоспо-
дарськогозавдання". Заідеографічнимпринципомпишуть-
сярізнізакінченнядлярізнихзначеньудеякихсловах. На-
приклад: звука(вмузиці, влінгвістиці) ізвуку(вінших
значеннях), блока(механізм) іблоку(об'єднання), апарата
(пристрій) іапарату(установа; сукупністьорганів), органа
(частинаорганізму) йоргану(установа), центра(вматема-
тиці) іцентру(віншихзначеннях), оригінала(дивак) іори-
гіналу(першоджерело). Цимпринципомобґрунтовуєтьсята-
кожрізненаписанняприйменниказіменникоміононіміч-
нихприслівників(додомуідодому, назустрічіназустріч,
збокуізбоку), написаннямалоїбуквивзагальнихназвахі
великоїувласних(віраіВіра, любовіЛюбов, орелімісто
Орел), атакожнаписаннязайменниківвиіВи(звеликої
буквиВипишетьсяувипадкупідкресленоїшанобливості).
Уросійськіймовідиференційнимпринципомвизначаються
написанняожёг(дієслово) йожог(іменник), плачь(наказо-
ваформадієслова) іплач(іменник).
Унімецькіймовінацьомупринципіґрунтуєтьсяна-
писаннязвеликоїбуквивсіхіменників (пор.: leben "жити"
іdas Leben "життя", lesen "читати" іdas Lesen "читання",
gut "добрий" іdas Gut "маєток, товар").Якприкладиди-
ференційногонаписанняможнанавестиla (артикль) іla
"там, туди" уфранцузькіймові, di "скажи" іdi "ядав" —
віспанській.
Деяківченіякокремийпринципвиділяютьнаписан-
нязапозиченихслів, яківідображаютьіншомовніправи-
лаорфографії, тобтотівипадки, якіґрунтуютьсянапрак-
тичнійтранскрипціїітранслітерації: фойє,рос. йод, йо-
гурт, майор, батальон, йеменскийтощо.
Підсумовуючивсесказане, наголосимонатому, щоор-
фографіямаєособливесоціальнезначення. Вонаторкається
інтересівусьогосуспільстваітомуєпредметомпостійної
увагиітурботимовознавців, якізаймаютьсяпитаннями
культуримовлення.