пользователей: 30398
предметов: 12406
вопросов: 234839
Конспект-online
РЕГИСТРАЦИЯ ЭКСКУРСИЯ

18. Давньогрецька лірика

*Революційні рухи привели до формування могутнього й енер­гійного соціального прошарку ремісників-промисловців і тор­говців. шо почав створювати нові традиції. Змінився сам устрій життя, звичаї поступилися місцем праву. У суспільстві формува­лися значно складніші, ніж раніше, відносини, шо вимагати ста­лості, надійності й визначеності нових форм життя. Тобто вини­кає необхідність у законодавчому закріпленні нових суспільних відносин. Усі ці зміни викликали появу нових видів літератури. Для Греції взагалі характерним було те, що певна історична епоха породжувала в ній лише один якийсь вид поезії. У попередні часи домінував епос. Раніше за нього з’явилася пісенна народна пое­зія, що значно більше, ніж епос, була пов’язана з життям родово­го суспільства і врешті стала мінною основою для появи лірики. Але довгий час найголовнішим видом поетичної творчості ли­шався епос. Лише у VII—VI ст. до н. е. становище змінюється. Починається занепад епічної творчості. До того ж гостра боротьба, шо розгорталася в усіх полісах, вимагала нових форм ідейного впливу на маси демосу. До нього, до воїнів зверталися народні вожді — демагоги, а також тирани, щоб привернути на­род до себе. Оскільки на той час прози ше не було, саме поезія стає постійним засобом звернення до демосу. Тому заколи набирають форми дидактичних віршів, військово-патріотичні заклики — похідних і бойових пісень. Отже, життя владно вимагало появи нових поетичних форм. Вони з'являються у вигляді невеликих поетичних творів най­різноманітніших розмірів. Усі ці твори охоплюються широким поняттям лірика. Саме слово походить від назви музичного інст­румента — ліри, під акомпанемент якої виконувалися пісні. Про­те назва ця встановилася значно пізніше, лише в період еллініз­му. До нього часу ліричні твори греки називали просто мелосом або мелікою. Значним поштовхом для розвитку лірики стали поетичні зма­гання, що виникли вже, мабуть, у VIII ст. до н. е. Не менше значення мало проведення подібних змагань під час численних спортивних ігор, що їх заснували греки. У післягомерівські часи ліричних творів з’являлося дуже багато, але до наших днів дійшла невелика кількість віршованих уривків нечисленних поетів. Лише деяким з них пошастило більше — залишилися окремі вірші, навіть цикли віршів. Але повністю спадщина жодного ліричного поета не збереглася. Втрата значної частини ліричних творів пояснюється, зокре­ма, встановленням «канону олександрійських учених», у якому з усіх численних грецьких поетів VII—VI ст. до н. е. фігурували лише дев’ять найвидатніших (звичайно, з погляду еллінських учених) — Піндар, Сімонід, Вакхілід, Алкей, Сапфо, Алкман, Стесіхор, Івік та Анакреонт. Їхні твори переписувалися значно часті­ше, ніж твори інших, «не видатних», тому й збереглося їх значно більше. Крім того, велика частина віршів з часом втрачала свою актуальність і значення, і про них поступово просто забували. Спочатку всі ліричні твори виконувалися під акомпанемент якогось музичного інструмента — ліри, кіфари, арфи, флейти і навіть пастушої сопілки. З часом деякі ліричні твори втратили музичний супровід і по суті стали самостійними літера­турними жанрами. Інші зберегли свою пісенну форму, і музика до них була обов’язкова. Тому лірика почала поділятися ше з дав­ньогрецької традиції на декламаційну і пісенну. До першої увійш­ли елегійний і ямбічний жанри, до другої — мелічний жанр, шо виконувався або сольно, або хором. Ліричні твори еллінські вчені розрізняли відповідно до їхньої зовнішньої форми — ритму, тобто віршового розміру. Найчасті­ше ця форма нерозривно пов’язувалася з певним змістом. Елегія, ямб і мелос висунули своїх визначних представників, і все ж від­нести цих талановитих поетів до певних категорій надзвичайно важко, оскільки вони виявили себе в різних поетичних формах. Архілох, Солон, Феогнід були водночас і елегійними, і ямбічни­ми поетами. Мелічний поет Алкей у часи запеклої політичної бо­ротьби тиранії з лесбоськими аристократами уславився своїми гострими елегіями. І навпаки, елегійний пост Феогнід писав за­стольні й любовні пісні — улюблені теми мелосу. Не менш умовним є і поділ поетів на еолійську, дорійську і сицилійську школи, оскільки й тут провести точні межі немож­ливо: з різних причин поети переїздили з місця на місце, часто назавжди залишали свою батьківщину й оселялися в інших полі­сах і тоді користувалися іншими діалектами. Елегійними віршами, незалежно від змісту, називалися такі, у яких гекзаметр чергувався з пентаметром (п’ятистопником). Саме слово «елегія» означало двовірш, що складається з гекза­метра і пентаметра («елегійний двовірш»). Саме через наявність гекзаметра елегію називають переходом від епосу до лірики. Присутність пентаметра значною мірою порушує урочистість і повільність гекзаметра, робить його гнучкішим. Елегійні вірші, пов’язані з фольклорно-обрядовими традиціями, у VII—VI ст. до н. е. перетворюються на твори індивідуальної поезії — ім’я автора закріплюється за кожним із них. Якщо сучасне поняття елегії позначає поетичний твір, у яко­му переважають журба, сумні роздуми над життям чи коханням, невблаганністю смерті, самотністю на лоні природи, то грецька елегія була досить оптимістичною, пронизаною почуттям бадьо­рості, часом — патріотизму. Теми й мотиви елегійних віршів були найрізноманітнішими, інколи несли в собі повчальний елемент: це роздуми про суспільні події і проблеми навколишнього життя, політичні заклики, прославлення воїнської доблесті, звернення до молоді, поради, філософські сентенції, якісь інтимні пробле­ми, що турбували автора, тощо. Представники: Каллін, Тіртей, Солон, Феогнід. Ямбічна лірика з’явилася майже водночас з елегійною і також є одним із найпростіших ліричних жанрів. Джерела ямбічної лірики слід шукати в народних піснях, присвячених богині Деметрі. Жартівливо-веселі, часом не дуже скромного характеру ямбіч­ні пісні стали обов’язковою складовою Елевсінських свят на честь богині Деметри. Вони виконувалися після закінчення за­критої частини свят, коли починалися загальнонародні торжества. Ім’ям міфічної дівчини назвали ліри­чні пісні, за змістом схожі з піснями Ямби, і розмір, який най­краще відповідав темпові розмовної мови, якою були складені вірші. Ямбічна стопа складалася з короткого й довгого складів. Найпоширенішим був шестистопний ямбічний (або хореїч­ний) вірш. Оскільки двоскладова ямбічна (або хореїчна) стопа була надто малою, вона об’єднувалася з наступною стопою, виникала пара ямбічних (або хореїчних) стоп — диподій, а сам вірш тоді нази­вався ямбічним (або хореїчним) триметром. Особливість цих вір­шів полягала в можливості зміни в непарних складах ямба (або в парних — хорея) на спондей. Представники: Архілох, Семонід, Гіппонакт. Наступним кроком у розвитку елліністичної поезії була мелічна, тобто власне лірика. Елліни розрізняли види мелічної лірики відповідно до му­зичних мотивів, що відтісняли на другий план поетичне слово. Без музики мелічний твір уявити неможливо. Один з дослідників лірики з цього приводу писав, що мелос, відірваний від музики, втрачав кращу свою частину, свою душу, і чарівність його пісень загинула для наступних поколінь разом із плавною гармонією, під звуки якої вони колись народилися. Представники: Терпандр. Монодичний мелос. Порівняно з елегією і ямбом літературна мелічна лірика розро­била значно меншу кількість тем. Зі зростанням свідомості окремої особистості збільшується зацікавлення власними почуттями. Мелос стає засобом для виявлення суб’єктивних почут­тів. По суті поет сам є носієм тих емоцій, які він відтворює. Тому в більшості мелічних поетів на другий план відступають соціально-політичні й громадян­ські проблеми й акцентуються питання, пов’язані з індивідуаль­ними, інтимними почуттями. Головні теми підказані самою дійсністю. Культові, обрядові відправи, застілля, кохання, ви­но і ті радощі, шо їх вони дають, дружба, захоплення мистецтвом і поезією породжують безліч ліричних творів. Представники: Алкей, Сапфо, Анакреонт. Хоровий мелос: існували й пісні, які відбивали настрої групи, колек­тиву людей Вони виконувалися переважно під час урочистих по­дій чи свят. Подібні пісні в Греції існували з незапам'ятних часів і були пов’язані з релігійними культами, воєнними походами, трудовим життям. Вони стали тією плідною основою, на якій по­чав зростати хоровий літературний мелос. Пізніше його піснями відзначали культові свята на честь різних богів, певні урочисті події в різних містах Еллади. Зрозуміло, що виконання подібних пісень вимагало вже великої кількості людей, тобто цілого хору, Перші пісні хорового мелосу, або гімни, були пов’язані з культами богів. Гімни на честь окремих богів мали свою назву. Так, гімн, присвячений Аполлону й Артеміді, називався пеаном, на честь бога Діоніса — дифірамбом. Представники: Алкман, Стесіхор, Івік, Сімонід, Піндар, Вакхілід.

}{{19. Класичний період давньогрецької літератури}

 

Початком класичного періоду можна вважати 478 р. До н. е., коли утворився Перший Афінський морський союз і Стародавні Афіни на довгий час стали загальновизнаним гегемоном значної частини Еллади. Споконвіку в народній поезії існуючі зачатки драми були опрацьовані в Афінах до рівня довговічного зразку драматичної творчості. Хоча наявність високо розвинених форм епосу й лірики сильно полегшувала розвиток аттичної драми, тим не менше і трагедія, і комедія були оригінальним створенням афінян. З двох видів драми трагедія за своїми сюжетами тісно прилягала до народних сказань і міфів, а комедія - черпала зміст зі спостережень над сучасними політичними діячами, поточними суспільними подіями, звичаями. Піднімаючись над приватними практичними інтересами, трагедія вводила глядачів у коло інтересів і понять загального характеру, релігійних, етичних та громадських, втілюючи їх у типові образи, кожному близькі й зрозумілі. Вже починаючи з Есхіла, панівним предметом зображення в трагедії, а отже — і симпатій глядача, стало душевне життя людини з її сподіваннями, побоюваннями, пристрастями. Міфічна старовина зберігалася лише як зручна, всіма визнана форма, під якою чулося биття живої дійсності; легендарні особистості були перекладачами або виразниками того, чим жили сучасники трагіка. Паралельно з трагедією розвивалася в Афінах і комедія. Повний розквіт аттичної комедії простежуємо у творах Аристофана. Найхарактернішою особливістю аристофанівської комедії була парабаза, що розривала подання на дві частини. Це пісня, яку виконував весь хор і в якій від імені автора висловлювалися глядачам поради, застереження, скарги на літературних суперників і політичних ворогів автора, судження про сучасні події та осіб. Політична свобода, високий розумовий розвиток громадян, як і геній Арістофана та його попередників перетворили грубий фарс, яким була комедія спочатку, на оригінальній вид драми, який поєднував у собі риси нещадної сатири і памфлету, з одного боку, художнє створення — з іншого. Однак сміх Аристофана не зупинявся ні перед чим, проникаючи у всі сфери життя і насправді підриваючи традиційні початки. Наслідки ж комедій виходили далеко не ті, яких, можливо, бажав сам комедіограф: не послаблювала, а скоріше посилювала аттична комедія дух сумніву й критики у сучасному суспільстві. Питання політичні, приватні та загальні, соціальні, літературні, педагогічні, філософські знаходили собі місце в давній комедії, як можна бачити і за уцілілими п'єсами Аристофана, і обговорювалися криво з небаченою ні раніше, ні пізніше свободою. Вже в числі комедій Аристофана є кілька вільних від особистих нападок («Птахи», «Мир», «Лісістрата», «Багатство», «Оси», «Жінки в народних зборах»). Особиста критика є в них лише побіжно, у вигляді натяків, поступаючись головним місцем сатирі на цілі напрямки в літературі та громадському житті, а також на цілі класи громадян. Так звані, середня і нова комедія головним чином відрізнялися від аристофанівської відсутністю хору, являючи собою тільки більш постійний і послідовний розвиток тих елементів пародії на міфологічні особистості і на трагіків, які містилися у достатку в самих зародках аттичної і взагалі грецької комедії і в творах Аристофана, з іншого боку, не зовсім були вигнані з цих пізніших видів комедії й особисті нападки на політичних діячів. Головним представником нової аттичної комедії вважався Менандр. Діалектика і красномовство всіх видів входили істотними частинами в поетичну мову трагедії і комедії. Намагання переконати супротивника, довести вину його і свою правоту складають головну задачу драматичних діалогів і багатьох монологів. Для життєвих відносин афінської демократії потрібна була ретельно оброблена прозаїчна ораторська мова. Вільне переконливе слово було сильним важелем успіху в афінської республіці і навіть більше: воно було одним з дієвих засобів самозахисту в справах політичних і приватних. Афінська республіка в порівняно короткий період часу породила велике число ораторів і вчителів красномовства: Антіфон, Андокід, Лісій, Ісократ, Ісей, Лікург, Гіперід, Демосфен та багато інших. Драматичному діалогу в поезії відповідала розмовна літературна проза в застосуванні до предметів філософії. Творцем її вважається Сократ, а незрівнянним виразником в літературі — Платон, автор численних діалогів, які крім філософського значення відзначалися високими перевагами як літературні твори. Абстрактні думки Платон нерідко втілює у художні образи і картини. Часто розмова переривається натхненною розповіддю, яка переносить читача у світ вищих понять, надій і бажань. У 4 столітті до н. е. виникли разом з колишніми нові напрямки філософської думки — епікуреїзм і стоїцизм. Далі від практичного життя стояла історіографія, яка теж в Афінах або під афінським впливом знайшла собі таких представників, як Геродот, Фукідід, Ксенофонт.

 


28.01.2018; 20:43
хиты: 426
рейтинг:0
Общественные науки
науки о гендере и сексуальности
половое воспитание
для добавления комментариев необходимо авторизироваться.
  Copyright © 2013-2024. All Rights Reserved. помощь