Епічні твори, вивчення яких передбачене програмою з української літератури для середньої школи, різноманітні (казка, оповідання, байка, поема, новела, повість, памфлет, роман та інші жанри). Основою епічного твору є сюжет, який становить собою послідовний ланцюг подій, умотивований ідейним задумом письменника. Важлива роль в епічному творі належить і позасюжетним елементам — портретам, пейзажам,- описам обстановки, публіцистичним, ліричним відступам тощо.
У методичній літературі визначають 3 аспекти вивчення епічних творів:
- Осмислення проблемно-тематичного та сюжетно-композиційних особливостей твору.
- Робота з ключовим епізодом.
- Осмислення авторської позиції.
План аналізу епічного твору (за Г. Токмань):1)історія написання твору2)історична основа3)рід, жанр, жанровий різновид4)тематика, проблематика5)композиція (зовнішня; сюжет і конфлікт в його основі, поза сюжетні компоненти, персонажі)6)характеристика дійових осіб7)ідейний зміст твору, емоційні оцінки автора8)мовно-стильові особливості9)введення в мистецький контекст.У засвоєнні предметного змісту епічного твору велика роль належить складанню планів. Ця робота привчає учнів стежити за розгортанням сюжету, бачити чітку послідовність взаємозв'язаних між собою картин життя, своєрідність побудови твору, особливості описів, причинно-наслідкові, часові та просторові зв'язки між його окремими компонентами. За характером мовностилістичних засобів розрізняють звичайний, цитатний і комбінований плани, за побудовою — прості й складні, за змістом — плани переказу сюжету чи окремих його епізодів.
Одним із засобів посилення уваги учнів до змісту і форми художнього твору є близька до тексту розповідь (переказ). Види переказів: простий, стислий, докладний, вибірковий, творчий. З метою розвитку в учнів відтворюючої уяви у молодших і середніх класах практикують так зване «усне малювання», яке ще називають уявним малюванням. Доцільно брати невелике оповідання чи певний епізод твору. Спочатку учні вичленовують взаємно пов'язані між собою картини і придумують до них заголовки, потім міркують над тим, як би вони намалювали ці картини, на які б деталі звернули увагу, що показали б на першому і що на другому плані, як би розкрили психічний стан героїв.Під час вивчення художніх творів можна практикувати і такий вид роботи, як складання кіносценарію. Він розвиває в учнів творче мислення, внутрішнє бачення взаємно пов'язаних між собою компонентів твору:
- вибір для екранізації завершеної частини твору;
- виділення у тексті основних епізодів;
- визначення назви сценарію, перелік героїв фільму;
- аналіз тексту кожного епізоду;
- підготовка чорнового варіанту сценарію.
Інсценізація