«Життя має бути або холодним, або гарячим! І аж ніяк не теплим»
«Література – моя професія»(с)Леся Українка
Літературна діяльність Лесі Українки пожвавилася з середини 80-их pp., коли Косачі переїхали до Києва і в оточенні родин Лисенків і Старицьких вона увійшла до літературного гуртка «Плеяда». 1892 у Львові вийшла «Книга пісень» Генріха Гейне в перекладах Лесі Українки (спільно з М. Славінським). Перша збірка її оригінальних поезій «На крилах пісень» з'явилася у Львові (1893, друге видання в Києві 1904), там же вийшла й друга збірка «Думи і мрії» (1899), третя «Відгуки» (1902) — в Чернівцях.
Леся Українка вважає,що митець повинен бути активним. Його обов’язком є актуалізація нагальних проблем, формулуювання спостережень і вражень.
Микола Євшан про метод творчості Лесі Українки сказав «метод символічного мислення, її метою було шукати заховані сутності життя, відтворити їхз допомогою символів.
У творчості яскраво простежується конфлікт «особи і мас». Вона відкидає європ.традицію песимізму, обстоює ідею духовної міці особистості.
Героями більшості творів є жінки, бо саме їм належить «творяще начало».
В канон української літератури Леся Українка ввійшла передусім як поетеса мужності й боротьби. Тематично багату її лірику трохи умовно (з уваги на взаємозв'язок мотивів) можна поділити на особисту, пейзажну та громадянську. Головні теми її ранніх ліричних поезій: краса природи, любов до рідного краю, особисті переживання, призначення поета й роль поетичного слова, соціальні та громадські мотиви. У перших творах її помітні впливи Тараса Шевченка, Пантелеймона Куліша, Михайла Старицького, Генріха Гейне, але й у них видно виразні впливи Ольги Петрівни і Михайла Драгоманова (псевдонім — Українець)на вибір її мотивів.
А вже поезію «Contra spem spero» (1890) характеризує античне розуміння доблесті (arete), блискуче володіння міфологічними ілюзіями, автокреація жінки-воїна. Саме цей аспект творчості на довгі роки визначав тонус наукового «лесезнавства». Такі основні мотиви поезій «До товаришів», «Товаришці на спомин», «Грішниця», «Slavus — Sclavus», «Fiat nox», «Епілог» і багато інших. Мотив волі набирає в ній досить різноманітних барв: від нескорення традиційному розумінню імперії по індивідуальний вибір modus vivendi, що означає відкриття істини і служіння їй. Зрада на будь-якій площині утотожнюється з трагедією, з вчинком Медеї. Лірика жаги і прихованого тріумфу, пов'язаного з неможливістю зреалізувати свою любов, експонує схему лицарської любові. Лірична героїня — лицар, який співає своїй дамі серця. Еротизм таких віршів як «Хотіла б я тебе як плющ обняти», «Твої листи завжди пахнуть зів'ялими трояндами» — це містичні дифірамби на честь божественної коханки.
Елемент епосу, властивий багатьом ліричним поезіям Українки, знайшов пізніше втілення в баладах, легендах, поемах, писаних на сюжети світової культури, проектованих на актуальні проблеми вільної людини у світі зневолених («Самсон», «Роберт Брюс, король шотландський», «Віла-посестра», «Одно слово» й ін.) й роль поета в цій боротьбі («Давня казка», «Саул», «Орфеєве чудо»).
Жанри:
Лірика. Збірки - На крилах пісень · Думи і мрії · Відгуки;
поеми - Русалка · Самсон · Місячна легенда · Роберт Брюс, король шотландський · Давня казка · Одно слово · Віла-посестра · Якутська поема · Ізольда Білорука · Що дасть нам силу? · Орфеєве чудо · Про велета
Драматична творчість: Блакитна троянда · Прощання · Одержима · Вавілонський полон · На руїнах · Осіння казка · Три хвилини · В катакомбах · В дому роботи, в країні неволі · Кассандра · У пущі · Лісова пісня ·
Проза: оповідання із сільського життя («Така її доля», «Святий вечір», «Весняні співи», у жанрі казки написані «Три перлини», «Чотири казки зеленого шуму», «Лелія», «Біда навчить», «Метелик». Гострим драматизмом відзначаються повісті «Жаль» і «Приязнь». Залишилася не закінченою передсмертна повість Українки «Екбаль Ганем», в якій вона хотіла змалювати психологію арабської жінки.