пользователей: 30398
предметов: 12406
вопросов: 234839
Конспект-online
РЕГИСТРАЦИЯ ЭКСКУРСИЯ

39.Художня своєрідність прози Ольги Кобилянської. Жанрово-стильові домінанти («Valse melancolique», «Рожі» , «Природа», «Некультурна», «В неділю рано зілля копала».)

Художнє мислення письменниці в жанрі поезії в прозі має свою специфіку. Чимало з цих мініатюр експериментального характеру. Кобилянська прагнула в лаконічній, експресивній формі, за допомогою образів-алегорій відтворити певні етапи душі, змалювати певні явища природи, особистого життя. Цей мініатюрний світ Ольга Кобилянська мовою символів змалювала у більш чи менш реалістичних формах. Найбільшою красою зображення духовного відчуття характеризуються поезії в прозі ìРожіî, ìТам звізди пробивалисьî, ìМої лілеїî. Ліричною поезією в прозі є етюд ìРожіî. Безсюжетна, настроєва замальовка, де персоніфікація наближається до алегорії, не позбавленої певного філософського змісту. Рожі ñ кожна зі своїм характером і кольором. Темно-червона ñ найстарша, вона вже повністю розквітла, вона ìупокоювалася сама собоюî [1;233]. Тут ця рожа символізує красу і пристрасть. Блідо-рожева ñ лише наполовину розцвіла, вона ñ життєрадісна, спрямована своїми почуттями на оточуючих і тут виступає символом романтичних почуттів і надій. Біла ñ цілком заглиблена в себе. Це підкреслюється персоніфікацією сонячного променя. Біла боялася, ìщоб який упертий промінь сонця не заглянув в її зачинену душуî [1;233]. Біла рожа символізує невинність. Вітер вривається в кімнату, де стоять квіти, наче навколишнє життя в їхню долю, ìдоторкається всіх сміло, немов цілує їхî [1;234]. Гине найстарша ñ темно-червона рожа, гине пристрасть ñ її пелюстки опадають, але плин часу не мине й інших. Своєрідним оповідачем у творі виступає персоніфікований образ тиші: ìЗ їх упадку тиша, що довкола панувала і все у себе приймала, зложила казку про долю рожî, який надає цій поезії в прозі закінченості. Так майстерно О. Кобилянська перетворює звичайний натюрморт на цікаву ліричну алегорію. Колір рож виділений у тексті самою авторкою. Цікава характеристика квітів: ìТемно-червона, окружена листками, що недбало звисали, горіла пурпуроюî [1;233]. Проаналізувавши символіку кольору рожі за словником символів О. Потапенка, бачимо, що вона вже на грані смерті і переповнена агресією, бо вже пурпурна. Але сила в ній ще є, проте вгасаюча. Цей колір, темно-червоний, асоціюється в людини з кровíю, венозною кровíю, тому символізує слабкість і зникаючу силу. Листки в цієї рожі ìнедбало звисалиî, уявляється, що вони вíянучі і недовговічні. Блідо-рожева і біла рожі серед темно-зелених, свіжих листків символізують мир, спокій, надію і сили. У цьому творі є два протиставні кольори ñ білий і брунатно-золотий. Перший асоціюється не лише з чистотою і невинністю, але й зі смертю, вічністю, другий ñ з сонцем і життям. Є ще два символи, які проносять через всю поезію в прозі значення змін і чекання. Це ñ вікно ìвузьке готицькеî ñ символ ідеї проникнення, отвору, через який здійснюється звíязок людини із зовнішнім світом. Думається, Ольга Кобилянська у момент написання мініатюри почувала сум і надію на зміни у своєму житті. Адже наступний образ ñ вітру ñ символізує зміну, звістку, оновлення. Поезія в прозі ìРожіî є класичним зразком алегоричної мініатюри. Щедрість кольорових відтінків, тонка музика слова, пластичність алегоричних образів темно-червоної, блідо-рожевої і білої рож, що втілюють різні жіночі долі і протилежні інтимні почуття, ставлять цю акварель Ольги Кобилянської на рівень кращих поезій у прозі у світовій літературі. Ліризм ñ основна грань таланту Ольги Кобилянської. Ліризм, пройнятий драматизмом, ñ особливість її оповідної манери. Пояснюється це передусім особливістю художнього мислення письменниці. Психологізм характерів, почуття, переживання вона розкриває через протиставлення образів-символів. Саме таке протиставлення наявне в поезії у прозі (так визначила жанр цієї мініатюри сама письменниця) ìТам звізди пробивалисьî. Звідси високий ступінь насиченості твору контрастними деталями. Проте й тут основним художнім засобом вираження ідеї стає персоніфікація, що переходить в алегорію.

 


15.06.2017; 23:36
хиты: 172
рейтинг:0
Гуманитарные науки
литература
мировая литература
для добавления комментариев необходимо авторизироваться.
  Copyright © 2013-2024. All Rights Reserved. помощь