Недоліки народницької літератури розумів й І.Франко, в свідомості якого поступово відбувся перехід від народницького реалізму до модернізму. Від критики молодих письменників "пізній" І.Франко переходить до "модернізації" реалізму, робить спроби поєднати елементи нових течій з народницькими традиціями. А в "пізній" критиці він визнає новелу Стефаника "Злодій" вищою від своєї "Хлопської комісії", оскільки в Стефаниковому творі "окрема організація душі".
Добре помітне переплетіння народництва та модернізму в романі І.Франка "Перехрестні стежки" (друкувався в "Літературно-науковому віснику" протягом 1900 року).
До проявів народництва віднесемо:
- ствердження образом головного героя роману адвоката Рафаловича ролі інтелігенції як слуги народу, підкорення особистості народові ("Як ти можеш бути вільним, коли твій народ у неволі?");
- зовнішні соціальні та національні конфлікти між українським селянством та поляками-можновладцями (маршалок Брикальський, граф Кшивотульський, суддя Страхоцький);
- прагнення головного героя до культурного, національного та соціального визволення народу;
- подання конкретних засобів боротьби з експлуататорами (народне віче, позичкові каси, викуп земель та маєтків.
Вияви модернізму в романі:
- головний герой – інтелігент, а не селянин;
- погляд на селян як на часом пасивну, неосвічену масу, неохочу до боротьби за власні права;
- перевага внутрішніх конфліктів у душі Рафаловича над зовнішніми (його погляди на ідеальну Реґіну та Реґіна реальна, життя приватне і громадське, бажана та реальна поведінка його спільників по боротьбі);
- самоаналіз головного героя, його прагнення розібратися у власних почуттях, свідомих та несвідомих;
- постійні звернення автора до підсвідомості героїв (віщий сон Рафаловича з красномовними символами каламутної ріки, сірої пустині, весільної дараби, утоплення в цій ріці коханої, мотивом невпізнання молодої; сон-марення Реґіни з символами діамантової корони та скельця; образ божевільного Барана та його маніакального "полювання на антихриста".
Таким чином, на прикладі роману І.Франка "Перехресні стежки" бачимо кризу народництва та вплив модернізму, що виявився у реалізації творчих методів модернізму в народницькому за ідейним спрямуванням творі.