Через те, що чжоусці під натиском напівкочових племен жунів перенесли свою столицю в 770 р. до н. е. на схід, період VIII—III ст. до н. е. історики назвали Східним Чжоу. Його, у свою чергу, поділяють на два окремі періоди: Ле Го (або Чуньцю) — VIII—V ст. до н. е. та Чжань Го — V—III ст. до н. е.
- синтез в єдиний китайський народ — хуася (чи чжуся). Етнічна консолідація відбувалася за умов політичної кризи в країні. в VII—VI ст. до н. е. сильними були 5 царств: Цінь, Ці, Сун і, особливо, Цзінь та Чу.
- Наприкінці V ст. до н. е. політичний розгардіяш у Китаї посилився: царство Цзінь розпалося на три самостійні держави (Чжао, Вей та Хань) — і на роль гегемона претендували вже сім царств: чотири центральні (Чжао, Вей, Хань та Ці) і три периферійні (Янь, Чу та наймолодше Цінь).
- Царство Цінь, яке мало багатющі поклади залізної руди, було розташоване на північному заході країни, в басейні ріки Вей. Обширне царство Чу знаходилося на півдні країн; царство Ці в ньому виникла академія Цзіся — перший китайський вищий навчальний заклад) — на сході країни; царство Чжао — західніше від завороту ріки Хуанхе; царство Вей — у центральній частиш басейну цієї ріки; царство Янь — на південному сході Китаю, а найслабкіше й найбідніше царство Хань лежало в гористій місцевості долини ріки Хуанхе.
- На чолі сільських та міських общин стояли старійшини — фулао, що їх обирали рядові общинники, колегія трьох головних старійшин — сіньлао (згодом функції й саму назву цього триєдиного органу общинного управління перебрала одна особа), староста — лічжен. Ці общинні органи могли чинити суд, навіть засуджувати до страти, вести міжнародні переговори, втручатися у хід боротьби за царський трон.
- Наприкінці VI ст. до н. е. в царстві Цзінь з’явилися перші писані закони, які "сколихнули всю Піднебесну"
- Численні митниці перешкоджали нормальному веденню торгівлі на внутрішньому ринку,загибель народу. Так, після бою при Іцюй у 293 р. до н. е. переможці відрубали голови 240 тис. полонених, а після бою при Чанпіні живцем закопали 400 тис. чоловік. Воєнні жорна перемелювали цілі армії.
- Реформи в царстві Цінь здійснив у IV ст. до н. е. Шан Ян прискорив об’єктивний процес руйнації землеробської общини, взаконивши приватну власність на землю.
- замінив податок з урожаю земельним податком, що стимулювало хліборобську працю та гарантувало твердий прибуток державі. зобов’язав глав патріархальних сімей розділити сімейне майно між усіма дітьми і цим підірвав патріархальну сім’ю.
- Було реформовано також армію, командування якою взяв на себе Шан Ян. Ядром війська замість малоефективних бойових колісниць стала мобільна наймана кавалерія, воїни озброювалися залізною зброєю. В армії запанувала сувора дисципліна, підкріплювана круговою порукою