Гомерівське питання — сукупність проблем, пов'язаних із з'ясуванням виникнення гомерівських поем, ставлення до Гомера (чи існував Гомер, чи «Іліаду», «Одісею» створила одна людина, чи зібрані «редактором», історичність подій/головних осіб поем). Є «унітарії» (Арістарх, Мюллер, Нізе) доводили, що писала 1-на людина, хоча при Пейсістраті були вставки до поем. «Аналітики» (Вольф, Шестаков, Герман) – поеми це механ. поєднання усних пісень, що сталося при Пейсістраті.
Вважається, що «Іліада» створена між кін. 8 і сер. 7 ст. до н.е., «Одисея» на півстоліття пізніше. Після розкопок на Криті та Мікенах висновки щодо реальності світу гомер. героїв. Поеми відображали як крито-мікен. період такі гомерівський час (11-9 ст. до н.е.). Цар в гомер. час володів землями, стадами, палацами. Законом були встановлені натуральні повинності + йому давали добров. дари. Щоб дізнаватись сусп. думку басилей (цар) скликав народні збори (агора), рада вельмож (буле) вирішувала з царем держ. справи. (історія як побив Одісей палицею Терсіта, коли той хотів покинути Трою і поїхати додому приклад «озвучення думки» простого воїна). Басилевсу налажала влада судити, очолювати військо, жрецькі функції. Вжливим є закон кровної помсти, слабко захищалося право на власність (набіги + морський розбій). Найбільша повага до воїнів, пасли стада раби, землю багатих воїнів обробляли фети (вільні, але не мали власної землі). Рабів чимало (військовополонені), але патріархальне рабство. Торгівля – монети не відомі, торгівля мінова, одиниця оцінювання вол, зброя виготовляється переважно із бронзи. У містах живуть ремісники (ковалі, токарі), остаточно не відокремилось від землеробства. В основі сусп. організації – рід, декілька родів – фратрія, декілька фратрій – плем’я. Община – одна чи союз філ.
Є деякий відтінок крито-мікен. цивілізації, наприклад цар Нестор мав би зображатися повновладним правителем Пілоського палацу, але в поемі він оберігає родові традиції. Спочатку басилеї обиралися на агорі, але потім від батька до сина переходила влада (+ ділянка землі «теменос», землі під виноградники). Не було письма.
80