Дідро(1713-84). Засновник і редактор “Енциклопедії, або тлумачного словника наук, мистецтво і ремесел”(1751). “Думки про пояснення природи”(1754), “Філософські принципи матерії і руху”(1770).
Матеріаліст. Все, що існує є різними формами матерії. Дотримується теорії суспільного договору, але виступає за освіченого понарха(союз монарха і філософів проти клерикалів). Заперечує божественне походження королівської влади. В останні роки схилявся до республіки.
Гельвецій(1715-1771). “Про розум”(1758)
Виступав за повну ліквідацію феодальних відносин і власності. Прихильник освіченого абсолютизму. Республіка — непридатна для великої держави. За рівність перед законом, майнова рівність шкідлива.
Вирішальна рівність середовища у формуванні особистості.
Гольбах(1723-1789). Твори: “Система природи”, “Загальна моральність”, “Природна політика”, “Суспільна система”
Матеріаліст. Уряд — сила, що встановлена спільною волею, і має керувати суспільством і зобов'язувати служити єдиній меті. Основа держави — суспільний договір. Проти соціальної нерівності, багатство — дрежело всіх соціальних лих.
Рейналь(1713-1796). Праця - “Філософічна і політична історія про установки і комерцію євроейців в обох Індіях”
Різка критика рабства і работоргівлі, як обмеження природного права на свободу. Не приймав теорію суспільного договору, вважав суспільний стан людини споконвічним. Критикував війни. Причина нерівності — еволюція землеробства, промисловості і торгівлі.