ПОЧ. 19 СТ. У літературі відбувається перехід від класицизму – сентименталізму - романтизм - реалізму. Представниками сентиментал. були поет Державін та письменник та історик Карамзін ( Бедная Лиза), але цей напрям змінив романтизм, що проявився в період 1812 року. Особливостями рос. Романтизму стали: інтерес до нац. Самобутності і історії, і особистості лідера (В. А. Жуковського, А. А. Бестужева-Рюмина). В другій третині 19 ст. в літературі – реалізм ( Пушкін, Лермонтов, гоголь, некрасов) Правдиве відображення дійсності, увагу до простої, «маленької» людини, роздуми про долю народу.
Театр і музика. Зростання ролі театру. Утворення Малого і Великого Московського театру.В Петербурзі великими театрами були Маріїнський і Александрійський. Відомими акторами були Щепкін, що заклав початок традиції театральної школи. В музиці розвиток народних традицій, звернення до патріотичн0-історичних сюжетів. (Глінка «Іван Сусанін»)
Архітекрута і скульптура. Утворення російського ампіру, характерним було поєднання монументальності і багатого орнаменту. В подальшому зникнення єдиного стильового характері. Домінуваня бажання створювати арх.. ансамблі. ( Захаров – зд. Адмиралтейства), (Ворохин – Казанский собор, зак. Невський проспект). Жильярли (реконст. Після пожежі 1812, МГУ).
Скульптура, відображення в архітектури, інтерес до пам ячників ( Орлов- пам. Кутузову і Баркалаю в СПб), (Мартос – Мінін і Пожарський).
Живопис: звернення до життя народу, особливо у творах Веніцеанова. Класичні мотиви присутні у творах Брюлова, який звертається до античних мотивів. Портретист – Кипренский (галерея героїв 1812). Відкривається училище живопису в москві.
ДР ПОЛ. 19 СТ. створення високохудожніх творів. Література: досягнення світової класики-Достоєвський, Салтиков-Щедрин, Толстой, Тургенев. Акцент на гуманізм, народність.
Театр: створення п’єс Островським А. М. ставляться в Малому театрі. Формування на драматургії Остр. Садовського.
Музика: формування російської музичної школи. Утворення Могучої кучки ( Мусоргский, Бородин, іт д.) Творчість Чайковсього, постановка балетів: Лебедине озеро, Щелкунчик. Опери Євгеній Онегін.
Живопис: утвердження реалізму( соц.-побутовий). Особливо після бунту чотирнадцяти (випускники не хотіли писати дипломні на тему міфології) і утворили окреме товарищество передвижников – Рєпін(Запорожці до турецького султата, бурлаки на волзі). Значне місце займав історичний жанр (Васнецов) і пейзажі (Шишкін) .
Скульптура: творчість Атокольського ( скульптурні портрети Нестора, Петра 1). Монументальна скульптура – пам ячники Пушкіну і Лермонттову. Микешин ( геній) – Тисячелетие россии в Новгороді.
Архітектура: на розвиток вплинув будівельний бум. Зовнішній вигляд міста визначали тепер не палаци а громадські споруди (анки вокзали). Тому притаманне змішування стилів. Будівництво торгових залів, історичних музеїв.
20 ст. У літературі: розвиток критичного реалізму ( Горький, Чехов, Куприн). Розвиток напрямків модернізму (символізм-блок) акмеїзм – Ахматова, Мандельштам, футуризм Маяковский. Розвиток кінематографу, відкриття ілюзіонів, початок зйомок фільмів. У музиці творчий розвиток: композитори Рахманін, виконавець Шаляпін. Театр: Заснування Мхату – Станіславським, Немирович-Данченко. Живопис: продовження діяльності передвижников (Іванов, бродский) . Відхід від проблематики передвижников, пошуки власної жанрової тематики: (Врубель – фантастика), набуває поширення авангард (малевич). Архітектура: стилі модерн, неокласицизм, неросійський стиль. У таких стилях будувались головні вокзали імперії. Скульптура: статуї Федорову, Александру 3 і т д.
25.