пользователей: 30398
предметов: 12406
вопросов: 234839
Конспект-online
РЕГИСТРАЦИЯ ЭКСКУРСИЯ

тенденції розвитку української кінематографії. феномен укр поетичного кіно

З 1919 р. в Радянській Україні починається тотальне одержавлення кіно. 1922 року було засновано Всеукраїнське фотокіноуправління, якому вдалося реконструювати одеське і ялтинське підприємства, а 1928 року ввести в дію київську кінофабрику (майбутню Київську кіностудію ім. О.Довженка) — одну з найбільших та найсучасніших на той час у світі. Разом з тим, ігрове кіно намагалося поєднати революційну тематику з традиційною для попереднього періоду мелодрамою та пригодницькими жанрами («Укразія» П.Чардиніна; «Сумка дипкур'єра», «Ягідка кохання» Олександра Довженка). У цей час в Україні з'явилися також екранізації класичних творів національної літератури — «Тарас Трясило», «Микола Джеря», «Борислав сміється». Особливу роль у становленні українського кіномистецтва відіграли фільми О.Довженка «Звенигора» (1928), «Арсенал» (1929), «Земля» (1930). У 1930 р. в Україні з'являється перший звуковий фільм — документальна стрічка Дзиги Вертова «Симфонія Донбасу», а наступного року глядачі почули голоси акторів у художньому фільмі О.Соловйова «Фронт». Сценарій Олександра Довженка «Україна в огні», який Сталін спочатку сприйняв схвально, потім було піддано розгромній критиці, а автора — шельмуванню. Одною з причин цього, про що Довженкові натякнули, було те, що у сценарії нічого не було сказано про вирішальну роль Сталіна у перемозі над ворогом. Крім того, у фільмах воєнних років за вказівкою «вождя» пропагувалася ідея швидкої та легкої перемоги над фашизмом.. У часи політичної «відлиги» другої половини 1950-х — поч. 60-х рр. стрімко зростає українська кінопродукція. З'являються фільми, які досі користуються великим глядацьким успіхом: «Весна на Зарічній вулиці» (1956, режисери Марлен Хуцієв і Фелікс Миронер), «Спрага» (1959, Євген Ташков), «Іванна» (1960, Віктор Івченко), «Сон» (1964, Володимир Денисенко) «За двома зайцями» (1961, режисер Віктор Іванов). Український кінематограф 1960-70-х років представлений іменами світової ваги: режисери Сергій Параджанов, Юрій Іллєнко, Леонід Осика, Микола Мащенко, актори Іван Миколайчук, Юрій Шумський, Гнат Юра, Костянтин Степанков, Микола Гринько, Богдан Ступка. За «перебудови» створюється багато фільмів, присвячених гострій соціальній проблематиці — «Астенічний синдром» Кіри Муратової (1989); «Бич Божий» Олега Фіалка (1988); «Розпад» Михайла Бєлікова (1990) та інші. Фільм Юрія Іллєнка «Лебедине озеро. Зона» (1989) здобув широкий міжнародний успіх, ставши своєрідною антитоталітарною кіноемблемою. У 1990-х українське телебачення розпочало освоєння поширеного у всьому світі жанру телесеріалу («Роксолана», режисер Бориса Небієрідзе, «Острів любові», режисер Олег Бійма). У 1994-му вийшов на екран фільм «Дорога на Січ». На рубежі 2000-х р. низка українських акторів знімається у закордонних фільмах. Величезний успіх мав фільм польського режисера Єжи Гофмана «Вогнем і мечем», у якому український актор Богдан Ступка зіграв роль гетьмана Богдана Хмельницького. З цього часу Богдан Ступка став головним гетьманом українського екрану — йому належать також ролі в історичному серіалі «Чорна рада» Миколи Засєєва-Руденка (2000) та фільмі Юрія Іллєнка «Молитва за гетьмана Мазепу» (2001).

Ви­ник­нен­ня і роз­ви­ток ук­раїнсько­го по­етич­но­го кіно при­­па­дає на час пе­ре­хо­ду до пост­струк­ту­ралізму (пам’я­та­ю­чи про спе­цифіку куль­тур­ної си­ту­ації в СРСР, вар­то вра­хо­ву­ва­ти міжкуль­турні кон­так­ти, зо­к­ре­ма в га­лузі кі­не­­ма­то­графії). Важ­ли­вою ха­рак­те­ри­с­ти­кою цьо­го пе­ріоду стає по­ява го­ло­су «іншо­го», зо­к­ре­ма в етнічно­му вимірі.

Як­що го­во­ри­ти про йо­го зву­чан­ня в кіне­ма­то­графі, то Л. Аннінський вба­чав чи не най­ви­разніший до­каз онов­лен­ня си­ту­ації в ра­дянсь­ко­му кіно у по­яві ви­раз­них націо­наль­них стилів – «на­ма­цу­ван­ня но­вих внутрішніх то­чок відліку». Ав­тор порівнює не­схо­жих за підхо­дом до втілен­ня «національ­но­го» ре­жи­серів. Так, у фільмах шістде­сят­ників О. Ало­ва і В. На­умо­ва, М. Хуцієва і Ф. Ми­ро­не­ра оз­нач­ників етнічності не бу­ло: фільми про­чи­ту­ва­ли­ся як «ра­дянські», а не «ук­раїнські». І на­впа­ки: С. Па­ра­джа­нов, а за ним Ю. Іллєнко, Л. Оси­ка ре­пре­зен­ту­ють зовсім іншу тра­дицію – «вже су­то ук­раїнську, зовсім не­за­леж­ну від шістде­сят­ників си­с­те­му цінно­с­тей».


19.01.2014; 14:54
хиты: 202
рейтинг:+1
Гуманитарные науки
история
история культуры
для добавления комментариев необходимо авторизироваться.
  Copyright © 2013-2024. All Rights Reserved. помощь