пользователей: 30398
предметов: 12406
вопросов: 234839
Конспект-online
РЕГИСТРАЦИЯ ЭКСКУРСИЯ

Сюрреалізм

Сюрреалізм (франц. surrealisme — надреалізм) — стильовий різ­ новид, що виник у літературі під впливом дадаїзму, філософії інту­ їтивізму та фройдизму і відводив особливу роль у творчій діяльно­ сті підсвідомому і несвідомому, реалізованому через прийоми автоматичного письма, правила випадковості, сновидіння. Естетичні принципи сюрреалізму поділяли француз П. Елюар, іспанець Г. Лорка, чилієць П. Неруда, куби­ нець А. Карпентьєр, чех В. Незвал, аргентинець А. Пале- Літературний стиль і стильові різновиди 291 гріні. У «Трактаті про стиль» (1928) французький пись­ менник Луї Арагон (1897—1982) визначив такі ознаки поетики сюрреалізму: «Затоптаний синтаксис... Фрази помилкові чи неправильні, нез’єднуваність частин, забу­ вання вже сказаного... Зневага до правил, змішування часів, заміна прийменника сполучником, неперехідного дієслова перехідним». Основні ознаки сюрреалістичного образу — «ефект несподіваності», «чорний гумор», при­ голомшливі зведення непоєднуваних понять. В українській літературі елементи сюрреалістично­ го стилю помітні у творчості Б.-І. Антонича, Емми Анді- євської, Б. Рубчака, Я. Голобородька, М. Воробйова. Поетику сюрреалізму ілюструє, наприклад, строфа Емми Андієвської з циклу «Сонети»: Рифи коралові — авіатраси. Із океанів — гнізда — альбатроси. Ще туркус — клаптями — і світла трусок. — Унезалежнення — космічних трестів. Синтаксичні порушення (пропуск окремих слів, від­ сутність зв’язку між членами речення) тут можна сприймати як художній прийом — еліпс, тому смислова пов’язаність слів і понять має домислюватися асоці­ ативно, хоч це зробити непросто, адже між ними існу­ ють очевидні розриви. Проте така структуризація вір­ шових рядків є спеціальною, підпорядкованою стилі­ стичному вибору автора, який навмисно у тексті руйнує цілість дійсності, висвітлює її віддалені фрагменти, щоб уява читача зібрала їх воєдино. Те, що образно означу­ ється у наведеній строфі, становить собою понадреаль- ний зміст, який уміло зашифровується; він пропонує себе для розгадування окремими натяками (рифи — альбатроси — океан — космос), які символізують не- охопність світового простору, його утаємничене буття. Абстракціонізм (лат. аЬБігасІю — віддалення) — стильовий різно­ вид, у якому головним принципом художнього мислення є відмова від ілюзорно-предметного, конкретного зображення. У літературі абстракціонізм виявив себе у стилі «потік свідомості», шумовій поезії (подвоєння, потроєн­ ня і т. д. приголосних), легатній поезії (зв’язний, плав­ ний перехід від одного голосного звука до іншого). Окремі вияви цього стильового різновиду є у поезії М. Семенка, наприклад: 292 Літературний процес Стало льо тало ало рюзо юзо бірюзо остало квальо мало льо о Автор грається голосним «о», припасовуючи його до різних приголосних, але при цьому майже не з’явля­ ються повнозначні слова. Випробовується тут й інший варіант — звуки «ю», «ьо», але результат той самий. Читачеві важко здогадатися, що має на увазі у своєму творі М. Семенко, котрий загадує словесну загадку фо­ нетичними засобами, через що зміст або завуальований, або його зовсім немає.


28.01.2017; 17:36
хиты: 77
рейтинг:0
для добавления комментариев необходимо авторизироваться.
  Copyright © 2013-2024. All Rights Reserved. помощь