пользователей: 30398
предметов: 12406
вопросов: 234839
Конспект-online
РЕГИСТРАЦИЯ ЭКСКУРСИЯ

Необароко

Уперше необароко заявило про себе зі зверненням української літератури до модернізму наприкінці XIX — на початку XX ст. Тексти тогочасних письменників позначені модифікованими елементами бароко — аналі­ тичним психологізмом, трагічністю світовідчуття, есте­ тизацією смерті, превалюванням форми над змістом, контрастністю і динамізмом зображення, переосмислен­ ням релігійних тем і сюжетів. Літературний стиль і стильові різновиди 281 Необароко — стильовий різновид у літературі, суть якого полягає у модифікації елементів бароко в нових історичних умовах (XX ст.), що зумовлено типологічною схожістю моделей світогляду, історич­ ного, соціокультурного, мистецько-естетичного розвитку давнього і нового часу. В українській літературі необарокова філософія і стилістика найяскравіше виражена в ранній творчості П. Тичини (збірка «Сонячні кларнети»). «Кларнетизм» близький за своєю суттю до світовідчуття митців доби бароко. Йому характерні подвійна природа: вияв гли­ бинного психічного життя, пошуку гармонії; запере­ чення попереднього досвіду, трагічний злам, за яким — початок формування нового світогляду. Для прози та драматургії початку XX ст. (М. Хви­ льовий, В. Під могильний, М. Куліш) характерні образи втомленої життям і соціальними катаклізмами люди­ ни, яка, занурившись у себе, споглядає та аналізує влас­ ні психологічні стани, намагається перебороти супереч­ ності, зумовлені неможливістю узгодити своє бачення світу з реальною дійсністю. Звідси у творах походять філософські роздуми про сенс людського буття, які часто зводять до розуміння абсурдності існування. У 60-ті роки XX ст. необарокові тенденції знову активізувалися на тлі літератури соціалістичного кано­ ну. Творчий бунт «шістдесятників» знайшов адекватну форму художнього самовираження у традиціях бароко. Це мистецьке покоління культивувало естетичну вишу­ каність, відображення духовних суперечностей, нама­ гання вийти за межі офіційних літературних форм, роз­ кутість та словесне експериментування. Наприклад, у ранній творчості І. Драча, необароковий стиль поєднав іронічне світосприймання з вишуканою ліричністю, емоційною виразністю. У тогочасній прозі виникла особлива стильова течія — «химерна», яка навіть за назвою відповідала сутності бароко. Деякі твори О. Ільченка, В. Земляка, Є. Гуцала, В. Міняйла позначені тяжінням до традицій низового бароко, якому притаманні вільна і дотепна оповідь, каламбури, бурлеск, пародіювання, розмовна лексика. «Химерна проза» створила необарокового героя, який, попри свою самотність, пригніченість суспільними обста­ винами, залишається мандрівником, розважливим філо­ софом, блазнем, його життя переповнене химерними подіями, пошуком істини в абсурдному світі. 282 Літературний процес До продукування необарокового стилю в сучас­ ній українській літературі по-особливому причетний Вал. Шевчук. Бароко ввійшло в коло його наукових сту­ дій та перекладів із давньої книжної мови, вплинуло на художню творчість, зокрема на оновлення індивідуаль­ ного стилю. У 70—80-ті роки він видав кілька творів необарокового характеру: «Птахи з невидимого остро­ ва», «Мор», «Ілля Турчиновський», «Петро утеклий», «Місячний біль». їм притамані психологізм, динамізм та ускладненість композицій, потяг до ірраціонального та містичного, прагнення серед абсурду людського життя віднайти те, що незалежно і повноцінно існує в будь-якому часі. Для нинішніх модерністів (постмодерністів) продук­ тивною виявилася світоглядна основа бароко, пов’язана з осмисленням кризових ситуацій, у яких людина від­ чувала себе незатишно, була розгубленою, дезорієнтова­ ною і психологічно неврівноваженою. У такому стані часто перебувають персонажі деяких романів Ю. Андру- ховича, Є. Пашковського, С. Процюка, В. Діброви. Есте­ тика бароко вплинула і на жанрово-стильові, компози­ ційні параметри сучасної прози, для якої характерні мозаїчність зображення, напластування в одне ціле різ­ них рівнів і смислів, розгалужена асоціативність, химерні наративні конструкції. До нетрадиційного, часом провокативного та епа- тажного самовираження прагне чимало сучасних поетів, експериментуючи переважно в доборі формаль­ них чинників, удаючись до барокової «курйозності»: словесної гри, зорових форм зображення. 


28.01.2017; 17:29
хиты: 72
рейтинг:0
для добавления комментариев необходимо авторизироваться.
  Copyright © 2013-2024. All Rights Reserved. помощь