пользователей: 30398
предметов: 12406
вопросов: 234839
Конспект-online
РЕГИСТРАЦИЯ ЭКСКУРСИЯ

Класицизм

Незважаючи на різноманітні художньо-естетичні но­ вації, антична спадщина продовжувала відігравати помітну роль у європейських літературах. Остання ста­ дія бароко — рококо — засвідчила завершення прим­ хливої барочної стилістики, яка поступилася місцем мистецтву, що культивувало витончені смаки та без­ конфліктність. Для вироблення нових естетичних сма­ ків знадобився класичний досвід, у якому домінували міра, краса, гармонія. Так у літературі почав формува­ тися класицизм. Класицизм (лат. сіазвісиз — взірцевий) — тип творчості у євро­ пейській літературі XVII — початку XIX ст, що орієнтувався на есте­ тичні норми і зразки античної класики. Теоретичні основи класицизму сформулював фран­ цузький письменник і літературознавець Н. Буало у 260 Літературний процес поетичному трактаті «L’art poetique» («Поетичне мистец­ тво», 1674), певною мірою наслідуючи «Науку поезії» Горація. Справжній, у його розумінні, поет повинен мати талант, розум, правильно обирати жанр, дбати про змістовність твору: Здоровий розум нам хай сяє, як мета, ■ Та путь веде туди слизька і непроста. Хто збочить — може той звернути до загину: Незрідка має ум дорогу лиш єдину (Переклад М. Рильського). Акцентуючи на арістотелівському постулаті «наслі­ дування природи», Н. Буало зосередився на вузловій проблемі естетики класицизму — правди і правдопо­ дібності. У її розв’язанні він узяв за основу раціоналі­ стичний принцип: розмежовував правду (реальний факт) і художню вигадку, яку не можна культивувати в мистецтві, суперечачи універсальним законам розу­ му, і яка веде до суб’єктивізму. Характеризуючи лірич­ ні і драматичні жанри, він спирався на античну тради­ цію і закріпив у трактаті обов’язкові правила побудови оди, сонета, сатиричного вірша, трагедії, епопеї, коме­ дії. Обстоюючи непохитність основних правил літера­ турної творчості, він критикував відхилення від них своїх сучасників (поет пізнього Відродження П. де Рон- сар) і попередників (осуджував Т. Тассо за використан­ ня християнської міфології замість античної). Твор­ чість Н. Буало принципово пов’язував з етичним впли­ вом на читача. Мистецтво класицизму нормативне, раціоналістич­ не. Ознаки класицистичного твору — ясність, чіткість, єдиний мовний рівень («високий стиль»), строгі і непо­ рушні композиційні правила. Герой класицистичного твору підкоряється державним інтересам і абстрактним нормам благочестя, почуття вгамовує розумом. Тогоча­ сні письменники зосереджувались на духовній красі, природі протиставляли духовне начало. Класицизм дидактичний (повчальний), його образи естетично одноманітні. Найвідоміші представники — фран­ цузькі драматурги П. Корнель, Ж. Расін, Ж.-Б. Мольєр. В Україні класицизм не став самостійним явищем; елементи його помітні у шкільній драмі, творчості Ф. Прокоповича, І. Котляревського.


28.01.2017; 17:24
хиты: 102
рейтинг:0
для добавления комментариев необходимо авторизироваться.
  Copyright © 2013-2024. All Rights Reserved. помощь