пользователей: 30398
предметов: 12406
вопросов: 234839
Конспект-online
РЕГИСТРАЦИЯ ЭКСКУРСИЯ

Драма «Олексій, чоловік Божий”: джерела, зв’язок з тогочасними суспільно-політичними подіями, панегіричний елемент у п’єсі. Риси стилю бароко.

“Олексій, людина Божа” (1673-1674) 

Перша датована драма (з життя святих). 
Основа: Популярна агіографічна легенда про св.Олексія, сина римського сенатора Євфиміама, що полюбив убозтво і покинув рідну домівку, щоб на схилі віку убогим старцем повернутися, вмираючи, і чудом сповістити Рим про свою святість. 
Переробка легенди ― дуже популярна в українській літературі: С.Полоцький, Л.Баранович, Ф.Прокопович, С.Яворський. 

Драма від житія відрізняються лише введенням фігур ангелів та алегоричних фігур. 

Поява обумовлена обставинами життя тодішніх Києва та України: 
 після Андрусівського перемир’я (1667) Київ залишився під Москвою, яка відмовилася віддавати його Польщі; 
 релігійна та феодальна українська верхівка прихильно ставилася до цього, всіляко прославляючи царя і російських воєвод. 
 
Феодально-церковний характер владної верхівки України, прихильної до релігії, до культу, навіяв ідею вшанувати царя Олексія Михайловича, вшанувавши його святого патрона, взяти для урочистої вистави сюжет релігійно-ідеалістичний, оздобивши його натяками на сучасність. 
 
Виставлено “в знаменіє вірного подданства, через шляхетную молодь студенскую в Колегіумі Києво-Могилянському, на публічном Діалогу”. 

Ідея: прославлення подвижництва. 

Жанр: середньовічний міракль: 
a) всі дійові особи, з’являючись на сцені, рекомендуються глядачам; 
b) сцена зображає відразу декілька місць – Рай, Пекло, Рим, Едес. 
c) час дії – життя Олексія з юних років до старості. 

Граничить з п’єсами державно-політичний характеру. 

Образ Олексія 

Втілення християнського ідеалу. 
Людина доброчинна і покірна. 
Необхідна умова для досягнення “небесної благодаті”: чистота, непорочність. 

Боротьба і вагання: Юнона і Фортуна закликають до земних утіх, Віртус (Чеснота) зупиняє його. 

Стильові особливості: 
• вплив єзуїтських драм: 
 застосування алегоричних образів з класичної міфології і морального богослов”я; 
 панегіричний характер стосовно головного героя, який є символом конкретної історичної особи (поставлена в день іменин царя Олексія Михайловича, починається і закінчується хвалою на його честь); 
• бароковість: 
 поєднання образів християнської віри (архангели) з образами класичної міфології та історії (Діоген, Юнона, Віртус-Чеснота, Венера); 
 звичаї Царства Небесного і царства Римського за часів імператора Гонорія (V ст.) – колорит королівства польського (вельможна шляхта, веселі бенкети, сім вільних художеств схоластичної школи, зневажливе ставлення до “хлопа”); 
• силабічні вірші; 
• введенні у мову твору полонізмів.


25.01.2017; 17:49
хиты: 121
рейтинг:0
Гуманитарные науки
литература
для добавления комментариев необходимо авторизироваться.
  Copyright © 2013-2024. All Rights Reserved. помощь