пользователей: 30398
предметов: 12406
вопросов: 234839
Конспект-online
РЕГИСТРАЦИЯ ЭКСКУРСИЯ

25. Проблема людської долі в трагедії Софокла «Цар Едип»

У трагедії "Едіп-цар" розгортається справді людська драма, насичена психологічними і суспільно-політичними конфліктами. Софокл протиставляє обмеженості людського знання божественне всезнання. Згідно з уявленнями Софокла, влада богів не визначається людською мірою. Саме боротьбі з богами віддає Едіп свою величезну волю і безмірний розум. Визнаючи божественну долю, проти якої людина безсила, Софокл показує людину, що прагне уникнути визначеного. У долі його героя відбувається найстрашніший і несподіваний поворот: людина, яка користувався загальною повагою, знаменитий своєю мудрістю і подвигами виявляється жахливим злочинцем, джерелом нещасть для свого міста і народу. У той же час Софокл не виправдовує Едіпа незнанням або мимовільним характером його злочинів. Важливо тут відзначити першорядну роль мотиву моральної відповідальності. Софокл підкреслює, що Едіп не жертва, що пасивно чекає і приймає удари долі. Це енергійна і діяльна людина, яка бореться в ім'я розуму і справедливості. Він виходить переможцем у цій боротьбі, сам призначаючи собі кару, сам здійснюючи покарання і долаючи тим самим свої страждання. Трагедія відкривається урочистою процесією. Фіванська молодь та старші молять Едіпа, прославленого перемогою над Сфінксом, вдруге врятувати місто, позбавити його від зарази. Мудрий цар, виявляється, вже сам послав Креонта в Дельфи з питанням до оракула. Боги говорять, що в цьому місті живе вбивця колишнього царя. Едіп енергійно береться за розшуки невідомого вбивці і викликає до себе сліпого старця-провісника Тіресія. Однак Тіресій не хоче розкривати таємницю Едіпа, той наполягає, і Тіресій говорить: «вбивця - ти». Едіп не вірить і звинувачує Креонта (брата дружини) в смерті Лая. Креонт кличе на допомогу сестру Іокасту (дружину Едіпа), З метою заспокоїти Едіпа вона розповідає про нездійснене, на її думку, але саме ця розповідь вселяє тривогу в Едіпа. (Давно Лай пішов до оракула, і той йому передбачив, що народився у нього син вб'є його і одружується на своїй матері, дитину Лай наказав своєму слузі віднести в гори, і вбити його). Едіп турбується, запитує про Лая. Але не здогадується, що це він убив Лая. Едіп боїться історії, колись передбаченої йому оракулом, що він одружиться на матері. Але вісник каже йому, що він не син Поліба і розповідає де знайшов його. Іокаста, для якої все стало ясним, з сумним вигуком залишає сцену. Едіп починає шукати другого пастуха, який віддав його в дитинстві цього віснику. Свідок вбивства Лая виявляється тим самим пастухом, який колись віддав Едіпа. Пастух зізнається, що немовля - син Лая, Едіп проклинає себе. У заключній частині трагедії, після повідомлення вісника про самогубство Йокасти і самозасліплення Едіпа ще раз з'являється Едіп , проклинає своє злощасне життя, вимагає для себе вигнання, прощається з дочками. Однак Креонт, в руки якого переходить влада, затримує Едіпа, чекаючи вказівок оракула. Подальша доля Едіпа залишається для глядача не ясною. Софокл, ймовірно, не хотів розійтися з міфологічною традицією, згідно з якою Едіп після свого засліплення залишався в Фівах. Софокл підкреслює не тільки невідворотність долі, скільки мінливість щастя і недостатність людської мудрості


28.01.2018; 20:37
хиты: 127
рейтинг:0
Общественные науки
науки о гендере и сексуальности
половое воспитание
для добавления комментариев необходимо авторизироваться.
  Copyright © 2013-2024. All Rights Reserved. помощь