пользователей: 30398
предметов: 12406
вопросов: 234839
Конспект-online
РЕГИСТРАЦИЯ ЭКСКУРСИЯ

20. Походження грецької драми. Основні її види

Особливого розквіту і значення у класичний й елліністичний період у Давній Греції досягають театр і драматургія. Попередником античної драми був дифірамб. Дифірамби – гімни, що складалися з партії хору та декламації заспівувача. Спочатку драма було самодільною і пов’язувалася з народними обрядами. Давньогрецький театр поєднував декламацію, музику, співи, танці. За новітніх часів була спроба відродити традиції грецької драми. Партія хору в грецькій драмі спочатку була провідною. Драма ще не відірвалась від епічної та ліричної поезії - хор розповідав про події, оплакував нещастя, радів із перемог. Поступово драма ( грецькою “ дія” ) стає власне драмою. Але хор залишається обов’язковим персонажем грецького театру. Він коментує те, що відбувається на сцені, це рупор ідей автора, втілення народної думки. У трагедії хор зображав найчастіше народ. Пізніше значення партії хору в грецькій драмі зменшується й головними дійовими особами стають актори.  Спочатку актор – це той, хто відповідає хору, а згодом – той, хто діє. В одній виставі актор міг бути богом, служницею, могутнім царем і тендітною дівчиною. У давньогрецькому театрі всі головні ролі за традицією виконував автор. Софокл перший відступив від цього звичаю, бо втратив голос. Сюжетами для грецьких трагедій служили всім відомі міфи. Проте знайомий сюжет не тільки не применшував інтересу глядачів, а, навпаки, збільшував його. Як свідчать історики, реакція глядачів була такою бурхливою, що між лавами ходили спеціальні слуги з палицями й приборкували дуже запальних. Коли людина знає, про що йдеться, то зможе всі розумові здібности скерувати не на те, щоб стежити за інтригою, а на те, щоб збагнути задум поета. Стосовно цього грецька драма була ідеальною. Збіг сюжетів у греків не вважався плагіатом. Греки вміли цінувати не тільки сюжет. Давньогрецька драма у специфічній формі віддзеркалює широке коло проблем, якими жила Еллада. Драматичні поети стають проповідниками громадянських та моральних ідеалів, театр перетворюється на арену боротьби ідей і партій. Присутність на спектаклі дорівнювала виконанню громадських обов’язків. Гроші на квитки роздавала держава. Проблеми, які виносили на загальний суд грецькі драматурги, стосувались усієї громади. Існують дві теорії щодо походження грецької драми: положення англійської етнологічної школи і традиційна позиція фахівців з класичної філології. Прихильники першої теорії стверджують, що драма виникла з різних обрядових і ритуальних дій: з похоронних плачів, з ритуалу ініціації. Другі, погоджуючись, що різні обрядові вистави (наприклад, спектаклі Елевсинських містерій) мали багато спільного, вважають, що все ж таки треба б дуже обережно пов'язувати ці архаїчні, доісторичні ритуали з цивілізованим і інтелектуальним грецьким V століттям до н. е.., що немає підстави не довіряти Арістотелю, що виводить грецьку драму з гімнів та пісень на святах на честь Діоніса. Справа в тому, що грец. "драма"-це дія. І Арістотель підкреслює, що драма наслідує активно діючих людей. Є два основні види грецької драми: трагедія і комедія. Трагедія виникла з ігр сумного характеру в честь бога Діоніса восени, коли греки проводжали його на зимову сплячку. Виникнення трагедії пов'язане з міфом про смерть бога Діоніса. Його смерть оплакували в дифірамбах. Основоположником трагедії був Есхіл, він увів у трагедію другого актора, а Софокл — третього. Антична трагедія мала міфологічний характер. Важливу роль у давній грецькій трагедії відігравав хор. Він виконував ліричні та епічні функції. Ліричні — оплакування загибелі героїв, висловлення співчуття, жаху, гніву, епічні — розповіді про події і обставини. Хор був учасником трагічного дійства. Антична трагедія включає шість обов'язкових елементів: розповідь (міф); характери; думка; мова (метрична або прозова); музика; видовище. На думку Арістотеля, основне у трагедії — дія, трагедія може обійтися без характерів. Арістотель торкається композиції трагедії. Вона включає пролог, епісодії, ексод, хорову частину. В хорову частину входять парод і стасим. Пролог — частина трагедії перед виходом хору, епісодій — частина трагедії поміж хоровими співами, ексод — частина трагедії, після якої немає хору. Парод — перший виступ хору, ексод — останній. Арістотель вважав, що композиція трагедії повинна бути заплутаною, "відтворювати жахливе і гідне співчуття". Розмірковуючи над характерами в трагедії, Арістотель вважав, що вони мають бути благородними. Трагедія майже завжди закінчується смертю головного героя, його прирікали на загибель надприродні сили, міфічна доля. Комедія — це вид драми, протилежний трагедії. Вона зв'язана з низьким і потворним. Комедія — сатиричний твір, у якому викриваються негативні явища в житті людини і суспільства. Комедія сформувалася у Стародавній Греції з сороміцьких пісень. Виникла з ігр в честь бога Діоніса навесні, який, за їхніми віруваннями, повертався до життя. Коли корифей розповідав про воскресіння Діоніса, хор співав радісні пісні про перемогу життя над смертю. Після закінчення обряду йшли масові художні виступи, веселі ігри, танці. Першим видатним комедіографом у Стародавній Греції був Аристофан. У комедіях "Мир", "Вершники", "Лісістрата" він викриває негативні суспільні явища, що й визначило особливості цього виду драми як викривального. Першим теоретиком комедії і комічного був Арістотель. Антична комедія має композицію, яка відрізняється від структури комедій інших епох. Вона починалася прологом, у якому викладалася головна тема і визначався зміст боротьби героїв. За ним йшов парод (виступ хору), він був підготовкою до агона. Агон — суперечка героїв на актуальні теми. За агоном — парабаса, актори залишали сцену і слово переходило до хору. Завершував комедію ексод, у якому перемагало добро, позитивне, а негативне засуджувалося.


28.01.2018; 20:37
хиты: 134
рейтинг:0
Общественные науки
науки о гендере и сексуальности
половое воспитание
для добавления комментариев необходимо авторизироваться.
  Copyright © 2013-2024. All Rights Reserved. помощь