Іван Котляревський посідає почесне місце в історії культури нашого народу як автор невмирущої «Енеїди».Письменник узяв з героїчної поеми Вергілія лише імена героїв та основну сюжетну лінію про подорож Енея. Своїх же персонажів переодягнув в українське національне вбрання.
У творі Котляревського, як і в поемі Вергілія, подані картини мандрувань і пригод очолених Енеєм троянців. Та ідейний зміст укр. «Енеїди» ширший, бо тут в образах травестованих героїв постало життя різних класів і станів укр. Феодального суспільства 2 пол 18 ст.
Тут і згадки про антифеодальну боротьбу українського селянства, зокрема такі великі соціально-національні визвольні рухи, як Коліївщина 1768р., повстання в с.Турбаях на Полтавщині 1789-
1793рр. Наприкінці 18 ст. Україна втрачає рештки автономного управління. Зруйнування в 1775 році Запорозької січі, покріпачення селянства, посилення національного гніту сколихнули укр. Суспільство . Написано про жорстоку боротьбу з татарською ордою, і про Сагайдачного, про битву “під Бендер’ю” і про знамениту Полтавську баталію 1709 року, в якій брали участь об’єднані російські і українські полки, і про народного героя Максима Залізняка.
-натяк на знищення Запорозької Січі Катериною II. - найгостріший з натяків, зроблених Котляревським, можна знайти на початку поеми. «Но греки, як спаливши Трою, зробили з неї скирту гною»
- частування та прийоми гостей, що дало можливість автору детально описати, як зустрічають гостя українці.Наприклад, приймаючи Енея, Дідона частує його галушками і кулешем. Після обіду почалися розваги, заграла музика, усі пішли танцювати.
- чумакування. В «Енеїді» воно згадується в комічному плані. Побачивши обідраних троянців уперше, Дідона спитала, чи не чумаки вони. Привезену з Криму сіль троянці, як дорогий в той час продукт, разом з іншими подарунками віддають Латинові.
- вивчення троянцями латинської граматики. За наказом Енея вони купили «Піярську граматику», тобто підручник, за яким учився і сам Котляревський. Щоб вивчити латинську мову, троянці користуються основним методом тогочасного навчання — визубрюють «граматику» напам'ять
- широке відображення народні звичаї, повір'я, народне мистецтво. Картини вечорниць, похорону, поминок, ворожіння за своєю точністю наближаються до етнографічних записів. Особливо часто звертається Котляревський до відтворення обрядів заклинання, лікування й чаклування, якими користувалися ворожки та знахарі.
Дорошенко «Нація побачила себе як у дзеркалі»