ЩО ТАКЕ НАЧЕРК Тривала робота завжди починається з начерку - це перша, початкова стадія творчої роботи, коли начерк передує тривалого малюнку, допомагає знайти композицію, вивчити пропорції, рух і так далі, і її зобов'язаний освоїти досконало кожен професіонал. Нерідко подібний малюнок виходить настільки досконалим, що стає самостійним твором мистецтва. А деякі стани натури, наприклад, ілюзію швидкого руху в змозі передати лише начерк.
Отже, начерк - це узагальнене зображення, яке виконується за короткий проміжок часу з мінімальною кількістю графічних засобів.
Малювати з натури можна найрізноманітніші об'єкти дійсності (предмети домашнього вжитку, овочі та фрукти, опудала тварин і птахів, фігуру людини), але обов'язково художньо виразні.
Залежно від характеру виконання начерки можна умовно поділити на начерки з натури, по пам'яті, по уяві і комбіновані.
Начерк з натури фіксує найчастіше загальне враження або ж, навпаки, окремі частини натури. Разом з тим начерк не меншою мірою, ніж тривалий малюнок, повинен правильно передавати форму, пропорції, об'єм і просторове положення об'єктів зображення. При роботі з натури накопичуються враження, без яких немислиме створення навіть нескладних композицій.
Начерки по пам'яті - це як би зафіксована на папері зорова пам'ять.
Начерки по уяві припускають багатий зоровий досвід, розвинену фантазію, володіння методами побудови форми в просторі. Вони носять найбільш творчий характер, тому що ґрунтуються на запасі знань і уявлень про предметний світ і умінні комбінувати свої уявлення.
У комбінованих начерках використовується розширена гамма образотворчих засобів (контур, тон, пляму, заливка).
ОСОБЛИВОСТІ
Починати робити начерки краще з нерухомою (позуючої) або малорухомої натури, намагаючись цілком охопити її, відразу відчути рух форми і добре закомпоновано зображення на аркуші. Короткострокові замальовки робляться невеликого розміру, вони повинні бути лаконічними і виразними. Їх основне завдання - передати пропорції і характер предмета.
Робити начерки найкраще, приділяючи увагу різноманітної тональності лінії. Дротяна, однакова лінія спрощує форму, вона нудна і мертва. Її виразність залежить від сили і різноманітності тиску на олівець. Контрастні лінії плями допомагають виділити перший план, а легкі йдуть у глибину. Лінія умовна, в натурі її немає, є обсяги, силуети яких ми бачимо в першу чергу.
Малюючи контури обсягів, потрібно намагатися відчути їх у просторі аркуша. Адже чим точніше і жвавіше лінія, тим виразніше начерк. Залежно від характеру торкань паперу олівець залишає різний за якістю слід. Можна заточити грифель лопаткою і під час малювання повертати його то тонким, гостро заточеним боком, то широкої лопаткою, то майже плазом проводити м'які, широкі лінії. У освітленій частині натури лінії тонкі, легкі або взагалі відсутні. У тінях можна підсилити лінію і трохи допомогти собі тоном, легкої штрихуванням за формою.
Відчувши впевненість у етюдах з нерухомою натури, можна спробувати сили в малюванні рухомій, що не позуючої моделі, спочатку в простому русі, а потім і в складних. Особливість тут в тому, що рухому модель зазвичай домальовують по пам'яті. При цьому важливо відчути характер руху і навчитися швидко фіксувати або запам'ятовувати момент, так як в наступну мить рух зміниться.
Начерки з живою, що рухається натури розвивають зорову пам'ять і об'ємно-просторове мислення. Купується навик швидкої роботи, завдяки якому художник встигає закарбувати виразні ракурси, короткі пластично цікаві миті життя, рука набуває впевненість, очей стає спостережною і влучним.
Якщо об'єкт терпляче позує, а начерк вже завершено, можна продовжити роботу, уточнити що-небудь, докладніше промальовувати окремі деталі, таким чином начерк стане замальовкою. Замальовка - це продовження начерку, доповнення його деталями до тієї міри, яка необхідна художнику.
Вибір графічних засобів органічно пов'язаний з особливостями графічного матеріалу. Штрихи, нанесені на папір олівцями або зроблені пером і тушшю, аквареллю за допомогою кисті, зорово сприймаються по-різному. Тональні плями однієї сили, виконані штрихами або аквареллю, відмінні один від одного за своїм звучанням. Тому один і той самий об'єкт, зображений на папері різними матеріалами, візуально сприймається по-іншому, має свій образотворчий мову, володіє особливими художніми якостями.
РОЛЬ Начерки допомагають розвинути спостережливість, уміння гостро і точно схоплювати найголовніше в натурі та відкидати другорядне, несуттєве. Гостре почуття характеру приходить не відразу, і саме начерки пробуджують здатність відтворювати побачене як яскравий зримий образ і довго утримувати його в пам'яті. Ця якість вкрай необхідно кожному художнику-дизайнеру.
Отже, цілісність композиції залежить від здатності художника підпорядкувати другорядне головному, від зв'язків всіх елементів між собою. Тобто неприпустимо, щоб відразу впадало в очі щось другорядне в композиції, в той час як найважливіше залишалося непоміченим. Кожна деталь повинна сприйматися як необхідна, добавляющая щось нове до розвитку задуму автора.
2. ЗАВД ДРУГЕ