Класичний період змінює досократівський через те, що рабовласницький лад доходить до класичного.У період класики об'єктом осмислення для філософії стають усі сфери, людської життєдіяльності.
Представник |
Ідея |
Софісти
|
Цей період перш за все пов’язаний з софістами - учителями мудрості, які з’являються зі зміною форми правління у Афінах з монархічної на демократичну. Софісти кажуть, що треба звертати увагу перш за все на людину. |
Протагор |
Першим з мудреців висловлює таку думку, що людина-це міра всіх речей. |
Сократ |
Людина-об’єкт вивчення. Йому належать фрази “Пізнай себе” і “Я знаю, що я нічого не знаю” |
Платон |
Розробляє свою філософську систему ідеалізму, яку він описує у своїх діалогах. У них він висловлює думку, що справжній світ - це світ ідей,а те, що ми бачимо очима - це копії. Людина може пізнавати світ ідей через пригадування. П. розробив екзистенціально- містичний тип мислення. |
Арістотель |
Критикує Платона за те, що він розриває сутність від буття. У своїх працях “Політика” та “Метафізика” він продовжує ідею що справжнє буття - буття одиничних речей. Він вводить нові категорії: можливість і дійсність. Матерія є носієм можливості, коли вона поєднується з формою - стає дійсністю. Сама по собі форма не існує. Зєднання матерії у форми відбувається через рух. Є 6 форм руху:
Рух має свої причини: матеріальну, формальну,активну,цільову(найважливіша) Рух речей зумовлений насамперед тим, що всі вони прагнуть виконати своє призначення. Душа є причиною живого. Душа має 3 рівні:
Людина через розум може пізнавати все. Такими тезами Арістотель закладає перші основи логіки. Суспільство, на думку Арістотеля, виникає, коли люди обєднуються у сімю, а сімї в поселення. Сукупність поселень - суспільство. Таким чином, людина - полісна істота. Поза суспільством - це тварина, або божество. |