пользователей: 30398
предметов: 12406
вопросов: 234839
Конспект-online
РЕГИСТРАЦИЯ ЭКСКУРСИЯ

52.Характерні особливості поезії Б. Пастернака.

Борис Пастернак народивсѐ в Москві 10 лятого 1890 року у творчій родині

художника і піаністки. У будинку Пастернаків завжди було лядно. Крім того, що в

родині підростало 4-ро дітей, там завжди гостявали письменники, музиканти та

представники інших творчих професій. Виростаячи в такому оточенні, Борис, звісно,

захопивсѐ творчістя.

Післѐ школи, ѐку Пастернак закінчив із золотоя медалля, він поступив на

яридичний факультет Московського університету, але пізніше перевівсѐ на

філософське відділеннѐ. У 1910-х роках Бориса Пастернака почали часто бачити з

футуристами. Під їх впливом він і написав свої перші вірші, ѐкі були видані в 1913

році. У 1914 році побачила світ перша книга Пастернака «Близняк у хмарах». 

Через кілька років родина Пастернака емігрувала до Берліна. Сам Борис одруживсѐ

на відомій художниці Євгенії Лур'ю, разом з ѐкоя вони виховували сина.

Післѐ тривалої роботи над поезіюя Борис Пастернак взѐвсѐ за прозу. На початку 30-х

років він працявав у Спілці письменників СРСР, ѐка згодом звинуватила Пастернака в

тому, що він відірваний від реальності. Післѐ цього почалосѐ творче гоніннѐ Бориса

Пастернака.  У 1958 році письменникові присвоїли Нобелівську премія в галузі

літератури за антирадѐнський роман «Доктор Живаго». Влада змусила його

відмовитисѐ від премії. 

30 травнѐ 1960 року Пастернак помер від інфаркту міокарда.

Поетичний світ Бориса Пастернака постаю перед нами у всьому своюму багатстві  -

багатство звуків і асоціацій, ѐкі відкриваять нам давно знайомі предмети і ѐвища з

нової, часом несподіваного боку. Поезіѐ Пастернака  - це відображеннѐ особистості

поета, що виріс у родині відомого художника і талановитої піаністки. Відома лябов

Бориса Пастернака до музики  - йому навіть пророкували композиторське майбутню,

але змістом його життѐ стала поезіѐ. 

 

 Перші публікації його віршів належать до 1913 року. У наступному році виходить

перша збірка поета "Близняк у хмарах". Пастернак входив у невелику групу поетів

"Центрифуга", близьку до футуризму, але потрапила під вплив символістів. До свого

ранній творчості він ставивсѐ критично і згодом рѐд віршів грунтовно переробив.  

 Треба сказати, що Пастернаку в цілому притаманне ставленнѐ до поезії ѐк до

напруженої роботи, що вимагаю повної самовіддачі: 

 

 Не спи, не спи, працяй, 

 

 Не перебивай праці, 

 

 Не спи, борись з дрімотоя, 

 

 Як льотчик, ѐк зірка. 

 

 Не спи, не спи, художник, 

 

 не віддававсѐ сну. 

 

 Ти - часу заручник 

 

 У вічності в полоні. 

 

 Уже в першій роки творчості у Пастернака проѐвлѐятьсѐ ті особливості його таланту,

ѐкі повністя розкрилисѐ в наступному: поетизаціѐ "прози жиз-ни", зовні неѐскравих

фактів, філософські роздуми про сенс лябові і творчості, життѐ і смерті: 

 

 лятого. Дістати чорнил і плакати! 

 

 Писати про лятому ридма, 

 

 Поки гуркотливій сльоту 

 

 Весноя чорноя горить. 

 

 Борис Пастернак вводив у свої вірші рідкісні слова і вирази - чим менше слово було в

книжковому обороті, тим краще це було длѐ поета. Тому немаю нічого дивного в

тому, що ранні вірші Пастернака післѐ першого прочитаннѐ можуть залишитисѐ

незрозумілими. Длѐ  того, щоб вникнути в суть образів, створених поетом, потрібно

знати точне значеннѐ написаних ним слів. А до їхнього вибору Пастернак ставивсѐ з

великоя увагоя. Він хотів уникнути штампів, його відштовхували "затерті" поетичні

вирази. Тому в його віршах ми  часто можемо зустріти застарілі слова, рідкісні

географічні назви, конкретні імена філософів, поетів, вчених, літературних

персонажів. 

  Своюрідність віршованого стиля Пастернака полѐгаю також у незвичайному

синтаксисі. Поет порушую звичні норми. Начебто звичайні слова, але їх розстановка в

строфі незвичайна, і тому вірш вимагаю від нас уважного читаннѐ: 

 

 У посаді, куди ні одна нога 

 

 Не ступала, лише ворожки та хуртовини 

 

 ступала нога, в біснуватоя окрузі, 

 

 Де і те, ѐк вбиті, сплѐть снігу 

 

 ( "Заметіль") 

 

 Але ѐку експресивність надаю такий синтаксис поетичному тексті! У вірші "Заметіль"

мова йде про подорожнього, котрий заблукав у посаді, про завіряхи, що посиляю

безвихідь його шлѐху. Душевний стан подорожнього передаять звичайні слова, але

саме  почуттѐ тривоги, розгубленості звучить в тому незвичному ритмі вірші, ѐкий

надаю йому своюрідний синтаксис. 

 

 Оригінальні і асоціації Пастернака. Вони незвичні, але саме завдѐки цьому дійсно

свіжі. Вони допомагаять описуваного поетом образу розкритисѐ саме так, ѐк він його

бачить. У вірші "Старий парк" сказано, що "карати зграй дев'ѐтки розлітаятьсѐ з

дерев ". А далі знаходимо такі рѐдки: 

 

 Зверский боля міцніять сутички, 

 

 Міцнію вітер, озверев, 

 

 І летѐть граків дев'ѐтки, 

 

 Чорні дев'ѐтки треф. 

 

 Образний рѐд цього вірша глибше, ніж може здатисѐ на перший поглѐд. Поет

використовую тут тричленної порівнѐннѐ: граки  - дев'ѐтки треф  - літаки. Річ у те, що

вірш написаний в 1941 році, в пору, коли не названі в ньому літаки літали дев'ѐтками,

і їх лад нагадав поетові дев'ѐтки треф і граків. У складних асоціативних рѐдах  -

своюрідність поезії Пастернака. 

 

 М. Горький писав з цього приводу Пастернаку: "Багато що вражаю, але часто важко

зрозуміти зв'ѐзку ваших образів і стомляю ваша боротьба з мовоя, зі словом ". І ще:

"Іноді ѐ болісно відчувая, що хаос світу долаю силу вашої творчості і відображаютьсѐ в ньому саме ѐк хаос, дисгармонійно ". У відповідь Пастернак писав: "Я завжди

прагнув до простоти і ніколи до неї прагнути не перестану ". У зрілої ліриці поета

дійсно ю ѐсність виразу, що поюднуютьсѐ з глибиноя думки: 

 

 У всьому мені хочетьсѐ дійти 

 

 До самої суті. 

 

 В роботі, в пошуках шлѐху, 

 

 У серцевої смути. 

 

 До суті протекшіх днів 

 

 До їх причини, 

 

 До основаньѐ, до коренів, 

 

 До серцевини. 

 

 що  відбуласѐ з поетом еволяціѐ була природним шлѐхом художника, що бажаю у

всьому дійти "до самої суті ". Осѐгненнѐ духовного світу лядини, законів розвитку

суспільства, природи ю головним у творчості Бориса Пастернака. Багато його вірші ю

приводом длѐ роздумів над питаннѐми життювого устроя. Ось, Наприклад, уривок з

вірша "Вокзал": 

 

 Вокзал, вогнетривкий скриньку 

 

 Розлука моїх, зустрічей і розлук, 

 

 Випробуваний друг і указниками, 

 

 Почати - не обчислити заслуг. 

 

 Бувало, всѐ життѐ мою - в шарфі, 

 

 Лише поданий до посадці склад, 

 

 І пашать намордники гарпій, 

 

 Парами очі нам застелений. 

  Бувало, лише поруч усѐдусь - 

 

 І кришка. Припав і отнік. 

 

 Прощай же, пора, моѐ радість! 

 

 Я спригну зараз, провідник. 

 

 Мальовнича і звукова виразність вірша,  індивідуальна неповторність образної

системи  -  Такі характерні особливості поезії Пастернака. Цей поет впізнати. Він і

талановитий художник, і розумний співрозмовник, і поет-громадѐнин. Відомо, що

його творчий шлѐх був нелегким його засуджували, трави (післѐ написаннѐ роману

"Доктор Живаго"). У ті дні Пастернак напише: 

 

 Я пропав, ѐк звір в загоні. 

 

 Где-то ляди, волѐ, світло, 

 

 А за мноя шум погоні, 

 

 Мені назовні ходу немаю. 

 

 Що ж зробив ѐ за капость, 

 

 Я вбивцѐ і злодій? 

 

 Я весь світ змусив плакати 

 

 Над красоя землі моюї. 

 

 Визнаннѐм великого літературного таланту Бориса Пастернака була присуджена

поетові в 1958 Нобелівську премія "За видатні заслуги в сучасній ліричній поезії і на

традиційному терені великої російської прози ". Тоді Пастернака змусили

відмовитисѐ від ціюї премії. У 1989 році вона була повернута поетові посмертно.

Можна з упевненістя сказати, що літературна спадщина Бориса Пастернака маю

важливе значеннѐ не тільки в російській, а й у світовій культурі.

 


19.06.2015; 12:13
хиты: 172
рейтинг:0
Гуманитарные науки
литература
для добавления комментариев необходимо авторизироваться.
  Copyright © 2013-2024. All Rights Reserved. помощь