пользователей: 30398
предметов: 12406
вопросов: 234839
Конспект-online
РЕГИСТРАЦИЯ ЭКСКУРСИЯ

30. Розвиток філософської думки в Україні у XVIII ст. Г. С. Сковорода.


Просвітницьку справу, яку несли у світ діячі Києво-Могилянської академії, продовжував її талановитий вихованець, самобутній філософ Г.С.Сковорода, якого дослідники назвали українським Сократом. Майже всі свої кращі літературні та філософські праці він створив у час мандрівного життя. Писав їх старою українською мовою у формі діалогів і не призначав до друку, а дарував своїм друзям і знайомим. Творчість Сковороди сприймається нелегко. Мова його не звичайна, це — мова символів. Саме через світ символів він прагне осмислення реальних життєвих проблем, розкриття гармонізації відносин людини, світу і Бога. Біблія, міфологія, фольклор є основною опорою його пошуків. Іншими словами, філософія Сковороди набуває вигляду християнського містицизму як специфічного типу філософствування.Одним із центральних мотивів його філософствування є те, що найбільш важливим, глибоким у людини є її емоційно-вольове начало — серце. Із серця випливає все: і думка, і устремління, і почуття. Вся моральність людини повинна теж бути звернена на серце. Звідси і вимога: пізнай себе -- поглянь у себе. Саме одним із перших основоположних принципів його філософствування є концепція двох натур. Сковорода стверджує, що весь світ, все існуюче має дві натури: зовнші6ню, видиму, і внутрішню, невидиму. Концепцію двонатурності світу Сковорода повторює неодноразово. Так, у тракті Вступні двері до християнської доброправності він пише: Весь світ складається з двох натур: одна видима, друга — невидима. Видима натура зветься твар, а невидима — Бог. Тут же Сковорода продовжує думку про нерозривну єдність, цілісність цих двох натур, однак підкреслюючи, що невидима натура Бог має первинність по відношенню до видимої матеріальної натури. Бог — у всьому матеріальному, у наші площі, у кожному із нас, він вічний. Ця невидима натура, чи Бог, усю твар прозирає й утримує, скрізь завжди був, є і буде. Наприклад, тіло людське видно, але прозирливого й утримуючого його розуму не видно. Стверджуючи первинність внутрішнього, невидимого, божественного, духовного світу, Сковорода водночас наголошував на безконечності, вічності зовнішнього, видимого, матеріального світу — все то переходить, то народжується, то зникає, однієї речі загибель народжує твар іншу. Але у Сковороди не тільки антитетичний підхід до аналізу матерії, видимого світу, і для другої, невидимої натури — Бога властива антиестетичність. З одного боку, Бог тотожній природі, усьому буттю, а з другого боку — світ безмежно далекий від Бога, який є джерело, сонце світу.Етико-мораль6не вивчення Сковороди є центральним, є серцевиною його філософії. Це наука про людину, про її щастя і шлях його досягнення, про благо, добро і зло, про сенс життя.

 


10.06.2015; 18:11
хиты: 73
рейтинг:0
для добавления комментариев необходимо авторизироваться.
  Copyright © 2013-2024. All Rights Reserved. помощь