пользователей: 30398
предметов: 12406
вопросов: 234839
Конспект-online
РЕГИСТРАЦИЯ ЭКСКУРСИЯ

13. Архітектура України (Х - ХІ ст.). Характеристика пам’яток Києва та Чернігова.


Чернігівський край славиться великою кількістю памяток історії та архітектури ХІ-ХІІ ст. і XVII-ХІХ ст. Понад 200 із них мають світове значенн. Найбільш цінними памятками домонгольського періоду є унікальні Спаський ХІ ст. та Борисоглібський ХІІ ст. собори, Антонієві печери та Іллінська церква ХІ-ХІІ ст., Пятницька церква ХІІ ст. у Чернігові, Юрєва божниця Х ст. в Острі. Із пізніших часів збереглися палацові ансамблі: садиби Тарновських ХІХ ст. в с. Качанівка Ічнянського району, Галаганів XVIII ст. у с. Сокиринцях та смт Дігтярі Срібнянського району, садиба П.Румянцева-Задунайського XVIII в с. Вишеньки Коропського району.На державному обліку в області перебуває 239 памяток архітектури та містобудування з них — 171 національного значення, 2316 памяток археології з них — 31 національного значення, 2279 памяток історії з них — 8 національного значення, 127 памяток монументального мистецтва з них — 1 національного значення. 14 міст і селищ міського типу включені до Списку історичних населених місць України.Це Батурин, Борзна, Ічня, Козелець, Короп, Любеч, Ніжин, Новгород-Сіверський, Остер, Прилуки, Седнів, Сосниця, Срібне, Чернігів. [1]
Памятки києво-чернігівського будівництва, за всієї різноманітності деталей, мають однорідний стильовий характер, який виділяє їх в окрему групу. Основним типом церковного будівництва тут є синтез центробанної, круглої чи багатокутної будівлі з базилікою. Поземний план такого типу творить форму грецького хреста в середині й наближеного до квадрата прямокутника — згори.Центральна баня з круглим або гранчастим, одразу розмірно низьким, а відтак чимраз вищим передбанником, спиралась на чотири внутрішні стовпи-пілони, обєднані між собою повнолукими арками. Проміжки між луками були зроблені у вигляді сферичних трикутників паруса, що є важливим конструктивним досягненням і характеристикою техніки візантійського будівництва. Стисле підпорядкування зовнішніх форм внутрішній конструкції — це питоменність будівель того часу. Поздовжнім навам відповідали напівкруглі або гранчасті апсиди від сходу й розчленування західної стіни пілястрами. Пілястри, що були рівною мірою декоративним і конструктивним елементом будівлі, позначували поперечні нави на бічних стінах. Покрівлі клалися безпосередньо на склепіннях, через що й набирали пливких, хвилястих ліній. Обрамування вузьких, повнолуких вікон творила система вкладуваних одна в одну ніш-заглиблень. Зовнішня декорація стін була скромна й витримана, обмежуючись до обрамування вікон, пілястрів і напівколонок на підбанниках. Різьбу для декорації зовнішніх стін у києво-чернігівському будівництві не вживали.Характеристичною для києво-чернігівського будівництва була будівельна техніка. Занесені до нас з Балкан та Вірменії, тобто з країн з камянистим грунтом, способи кладення фундаментів на деревяних підмостках у нас виявилися непридатними. Десятинна церква завалилася цілком, Спас на Берестові — до половини. Самі фундаменти києво-чернігівських церков, завглибшки на 2-3.5 м, завширшки 1 м, укладалися з двох рядів грубого каміння, яке засипалося грузом і заливалося своєрідним цементом. Форма й розмір цегли допомагають нам у визначенні хронології тих або інших будівель. Найстарша українська цегла буда дуже тонка і квадратна за формою, й чим далі, тим вона наближується до сучасної, тобто грубішає й видовжується. Стіни церков укладалися з тонких полос цегли навпереміну з грубішими полосами цементу. Києво-чернігівський цемент, особливого хімічного складу, був дуже тривкий, тому його вживали раніше як цеглу. Для певності стіни звязували деревяними та залізними шпугами, а для зменшення тягарю склепінь в міжаркадні вітрила межилучники клали глиняні горщики. В деяких будівлях клали такі горщики й у стіни, а дехто з дослідників вважає їх голосниками-резонаторами.Під стильовим оглядом києво-чернігівські церкви належали в основному до візантійського стилю, хоча подекуди, головно в скульптурній декорації чернігівських церков, помітні впливи західноєвропейського романського стилю. Літописні відомості і збережені памятки нашого малярства християнської, домонгольської доби підкреслюють його залежність від візантійських зразків, під оглядом як форм, так і техніки.

 

 


10.06.2015; 18:11
хиты: 58
рейтинг:0
для добавления комментариев необходимо авторизироваться.
  Copyright © 2013-2024. All Rights Reserved. помощь